Super Mario hopper ind på mobiltelefonen

Nintendo overgiver sig og kaster sig nu endelig ud i at producere spil til smartphonetelefoner.

Foto: Kiyoshi Ota. Nintendos ikoniske spilfigur, Super Mario, skal nu i gang på smartphonetelefoner og bidrage til ny indtjening for det trængte selskab. Arkivfoto: Kiyoshi Ota, EPA/Scanpix
Læs mere
Fold sammen

Spilfiguren over dem alle, Super Mario, gør klar til at hoppe ind på al verdens smartphonemobiler.

Super Marios ejer, den japanske elektronikgigant Nintendo, overgiver sig dermed og erkender, at mobilspil bliver en afgørende del af fremtidens indtjening, nu hvor det kniber med at få afsat Wii-spillekonsollerne.

Nintendo har allerede advaret om, at det årlige overskud kun står til at blive halvt så stort som for et år siden, fordi det går dårligt med konsolsalget. Microsoft og Sony har begge i efteråret 2013 sendt deres nyeste spillekonsoller, henholdsvis Xbox One og Playstation 4, på markedet. Det har solgt godt, og det er gået ud over Nintendos Wii U og den bærbare 3DS-spillekonsol.

Tror på et helt nyt marked

Derfor går Nintendo nu sammen med onlinespilfirmaet DeNA, som udvikler spil, der kan spilles i en almindelig internetbrowser over netforbindelsen. Sammen skal de udvikle nye spil til mobiltelefoner.

»Dette vil gøre det muligt for os at bygge bro mellem smart udstyr og spillekonsoller. Det betyder ikke, at smart udstyr vil æde af spillekonsollerne. Det vil skabe en helt ny type af efterspørgsel,« mener Nintendos topchef, Satoru Iwata.

Nintendo har hidtil troet på, at stærke varemærker som Super Mario har kunnet holde skansen, og at f.eks. »Mario Kart 8« kunne trække stikket hjem. Men i januar måtte Nintendo melde ud om de sænkede forventninger til årets overskud efter en trist julehandel.

Nintendo og DeNA indgår en pagt, hvor de køber for 22 milliarder yen aktier (1,27 milliarder kroner) i hinandens selskaber. Nintendo vil derefter eje 10 procent af DeNA, mens DeNA vil eje 1,2 procent af Nintendo.