Super Bowl slår prisrekord: 34 millioner kr. for 30 sekunders reklame

Når Super Bowl på søndag endnu engang løber over skærmen, har virksomheder været rekordlangt nede i lommerne efter penge til en kort reklame på skærmen. Prisen på 30 sekunders reklame slår i år rekord med over 34 millioner kroner.

. // fotograf: Agata Lenczewska-Madsen Fold sammen
Læs mere
Foto: Agata Lenczewska-Madsen

Mens nogle glæder sig til at tørne sammen om store bøffer og øl for at følge med i kampen mellem Patriots og Falcons på søndag til Super Bowl, glæder andre sig mere til de mange pauser, der unægtelig hører sig til i amerikansk fodbold.

Her løber det store reklameshow over skærmen, som er kendt for at bidrage betydeligt til Super Bowls komercielle fest, og i år er ingen undtagelse.

Det koster gennemsnitligt fem millioner dollar, eller omkring 34 millioner kroner, at få vist 30 sekunders reklame, ifølge The New York Times. Det er den højeste pris i Super Bowls historie. Virksomhederne kan da også forvente, at reklamerne bliver set af et stort publikum, hvis de finder pengepungen frem. Hele 112 millioner amerikanere så med sidste år under Super Bowl.

Men prisfesten stopper ikke ved de fem millioner dollar. Ifølge The New York Times bruger flere af virksomhederne omkring en million dollar ekstra på at promovere reklamerne i dagene op til Super Bowl. Det gør de blandt andet gennem sociale medier som YouTube, Twitter og Facebook.

Derudover koster det gennemsnitligt omkring en million dollar at producere reklamerne, som ofte er spækket med kendte mennesker, kendt musik og specialeffekter. Den samlede pris for et minuts reklame midt i kampens hede under Super Bowl kan derfor komme til at koste adskillige millioner.

Nedenfor kan du se nogle af de reklamer, der vil medvirke i årets Super Bowl.

Reklamen fra bilmærket Kia har Melissa McCarthy i hovedrollen og slår et slår for miljøjet med en hybridbil.

Mercedez-Benz reklamerer for sit mærke med sangen ”Born to Be Wild”.

Fastfoodkæden Wendy’s mener, at man ikke skal lade sig takke med frosne bøffer. Dertil står sangen ”Cold As Ice” som en humoristisk kontrast.

Nintendo har debut med deres reklame til Super Bowl i år.

T-Mobile har den verdenskendte stjerne Justin Bieber i hovedrollen i deres reklame.

Ølmærket Budweiser reklamerer i år med en lille historie, der handler om grundlæggernes immigration til Amerika i 1800-tallet.

Audi viser i år en historie om en feministisk far og hans datter.