Succesvirksomheder har modet til at skære

De fleste direktører ved godt, hvor det gør ondt i deres virksomhed, men det kræver sin chef at skære helt ind til benet. Det har såvel Smartguy som Skamol gjort, og det har bidraget til vækst i en krisetid.

Lyt til artiklen

Vil du lytte videre?

Få et Digital Plus-abonnement og lyt videre med det samme.

Skift abonnement

Med Digital Plus kan du lytte til artikler. Du får adgang med det samme.

For to danske virksomheder har det handlet om at turde. At erkende, at prioritere og at tage de valg, som rammer vellidte medarbejdere, men styrker virksomheden.

For når krisen rammer, må hver en sten vendes, og det blev den også hos den jyske isoleringsproducent Skamol. 2007 lukkede og slukkede med et resultat på 44 mio. kroner, men med Lehmans krak, krakkede kurven også for Skamol, og man måtte notere sig et underskud i 2008 på 3,5 mio. kroner.

"Vi begynder at lukke ned i de forretninger, der ikke er gode for os. Det burde man måske gøre inden, men det var lettere at få accept til det, når det er krise," siger Jesper Kirkeby-Hansen, der er administrerende direktør i Skamol, "Det er altid hårdt at skære fra. Man må aldrig glemme, at der står rigtige mennesker bag. De har arbejdet længe for os og været stolte af det, men vi har ikke haft noget alternativ. Det er fordelen for de mange, der er nødt til at tælle."

Skamol befinder sig i markedet for tøjtemperatursisolering, og det blev hurtigt tydeligt for selskabet, at markedet ikke længere lå på dansk jord. Derfor valgte selskabet at åbne en fabrik i Rusland, men det krævede kapital fra banken.

"Vi havde vist, at vi var klar til at handle. Vi havde lukket de ting, der ikke fungerede. Vi har holdt banken meget tæt og vist dem alle de ting, vi lavede, så banken har stolet på os. I en periode, hvor det ikke gik særlig godt, bad vi om penge, og det krævede åbenhed," siger Jesper Kirkeby-Hansen.

Siden chokregnskabet i 2008 har Skamol performet rigtig godt, og de har firedoblet deres overskud før nedskrivning, skatter og udbytte, så deres årsresultat i 2011 var på 36 mio. kroner

Smed en atombombe

Trenden med at købe sin nye jakke, taske eller sko over internettet har grebet om sig i Danmark, og et af de selskaber, der er mest synlig på markedet, er Smartguy, der sælger tøj til mænd, kvinder og børn. Til de to sidstnævnte over en række undersider.

Men selvom om internettrenden favner om sig, mærkede internetforretningen alligevel krisen, og administrerende direktør, Nicolai Kærgaard valgte at handle hurtigt.

"Vi havde big time brug for at tænke nyt. Mange virksomheder tager små skridt mod de ting, der ikke fungerer, men vi smed en atombombe. Det gav tre måneders kaos, og så kørte det som smurt," siger han og forklarer, hvordan selskabet skiftede hele sin IT-afdeling ud, fordi det ikke fungere i den afdeling.

Kombination af de hårde beslutninger, onlinebølgen og et forhøjet marketingsbudget har gjort, at selskabet er i voldsom vækst, og årsresultatet er gået fra 8,7 mio. kroner i 2008 til 21,4 mio. kroner i 2011.

"Den her måned bliver helt fantastisk. Jeg har aldrig set noget lignende. Vi ender med at sælge for 70 pct. mere end i samme måned sidste år," fortæller en begejstret Nicolai Kærgaard.

Er du selv en finanskrisevinder? Se vores Danmarkskort over finanskrisevindere ved at klikke på linket nedenfor. Fortæl os gerne din egen historie, hvis du selv vil med på kortet.