Succesrige spilnørder får hæderspris

En god ide fra Danmark har på lidt over ti år udviklet sig til en verdenssucces og sat standarder inden for computerspiludvikling.

De allerstørste spil og mange af de helt små bliver udviklet med den computerspilsoftware, som danske Unity Technologies' tre stiftere begyndte at lave i 2004. Hele 21 forskellige teknologiske platforme - alt fra Windows, Mac og Linux over Android og iOS til Playstation og Xbox - kan man lave spil til med 2D- eller 3D-grafik. Illustration: Unity
Læs mere
Fold sammen

Danmark har store talenter inden for computerspil. Tre af dem fik torsdag aften den danske IT-verdens fornemste pris.

Danskfødte Nicholas Francis, tyskfødte Joachim Ante og islandskfødte David Helgason skabte i 2004 virksomheden Unity Technologies i en kælder på Nørrebro. I dag sørger de 550 medarbejdere i adskillige lande for, at teknikken virker, når over 600 millioner mennesker spiller spil, der er udviklet på Unitys danskudviklede spilplatform for spilproducenter og mindre professionelle entusiaster.

Fremsynethed og passion

Derfor vinder Unity Technologies IT-Prisen, der blev overrakt til David Helgason i Christian IVs gamle børsbygning midt i København efter årsmødet i brancheforeningen IT-Branchen, Danmarks største brancheforening for IT- og televirksomheder med cirka 320 medlemmer.

IT-Prisen, der er den største kollegiale hæder inden for den danske IT-verden, er uddelt i 24 år og gives til personer, der har skabt nyskabelser inden for IT. De seneste tre års modtagere er en af Danmarks helt støre programmører, Anders Hejlsberg fra Microsoft, direktør for Digitaliseringsstyrelsen, Lars Frelle-Petersen, og direktør i Sitecore, Michael Seifert.

»Unitys historie er en klassisk IT-historie, hvor fremsynethed, passion og de helt rigtige kompetencer kombineret med uendelige mængder af hårdt arbejde uden løn fører tre unge mennesker fra en spæd start i en kælder til en virksomhed med international succes og således gør drøm til virkelighed,« sagde priskomitéens formand, Kaare Danielsen fra Computerworld, som sammen med IT-Branchen står bag prisen.

De to foregående års prisvindere er med til at udpege årets prismodtager, som ud over hæderen modtager en statuette som bevis.

Over 100 ansatte i København

Unity Technologies har siden 2009 haft hovedkontor i San Francisco på den amerikanske vestkyst men har fortsat en udviklingsafdeling med over 100 ansatte liggende i det centrale København, nærmere bestemt på Vendersgade tæt på Søerne. Selskabet har også kontorer i Canada, Colombia, Finland, Japan, Kina, Singapore, Storbritannien, Sverige, Sydkorea, Tyskland og Ukraine.

Unity har i dag efter eget udsagn en markedsandel på 45 procent af spilmarkedet for store spil. Det er omkring tre gange mere end nærmeste konkurrent. Fire millioner registrerede udviklere bruger Unity-platformen, som understøtter alle de store styresystemer: Windows, Mac, Linux, iOS, Android, Blackberry 10, Xbox, Playstation, Wii og Tizen. Den nyeste udgave, Unity 5, kom i begyndelsen af marts og findes - som forgængerne - i to udgaver, en gratis version til mindre udviklere og en professionel udgave til mere krævende opgaver og til en abonnementspris på 75 dollars om måneden.

Nicholas Francis forlod i 2013 Unity for at selv at programmere spil.

David Helgason trådte i oktober 2014 tilbage som administrerende direktør for Unity Technologies og arbejder i dag som kommunikations- og strategidirektør med base i Danmark.

Der arbejder i alt omkring 800 spiludviklere i Danmark.

Læs interviewet med David Helgason i Berlingske fredag.