Succes, så det klodser

Lego fik et overraskende godt 2008 med tocifrede vækstrater næsten overalt.

Lego oplevede sidste år, et salg der lå over det forventede. Her ses det hvide hus afbildedet i Lego. Fold sammen
Læs mere
Foto: VALERIE MACON / AFP
For den danske legetøjskoncern Lego blev 2008 et succesår, der klodser.

Lego opnåede en vækst på to procent på alle markeder med undtagelse af Japan, og forventningerne er ikke mindre for i år oven på et julesalg, som var ventet med spænding. Modsat forventningerne har mange købte dyrere Lego-produkter. Det mest solgte i Tyskland er således en æske til over 1.000 kroner.

»Det vigtigste for os er altid det faktiske salg ud af butikkerne, og der kunne vi i slutningen af december se, at det var gået bedre end ventet,« siger Mads Nipper, koncerndirektør med ansvar for salg og produkter, til Morgenavisen Jyllands-Posten.

Han vil dog først sætte tal på, når Lego fremlægger sit regnskab i næste måned, men er »kontrolleret optimistisk« for 2009.