Succes for elbiler vil være lang tid undervejs

Elbilernes gennembrud fortoner sig i det fjerne, efter det eneste bud på en langdistancebil drevet af el måtte dreje nøglen om.

Foto: NOAH BERGER
Lyt til artiklen

Vil du lytte videre?

Få et Digital Plus-abonnement og lyt videre med det samme.

Skift abonnement

Med Digital Plus kan du lytte til artikler. Du får adgang med det samme.

Set fra bilejernes organisation ændrer konkursen i Better Place ikke på udsigterne for elbilerne: De vil fortsat kommer meget langsomt ind på markedet, vurderer bilejernes organisation FDM:

»I det bredere perspektiv, så tror jeg fremtiden for elbiler er den samme, som den har været hele tiden. Men konkursen har måske sat det hele i et mere realistisk perspektiv,« siger Thomas Møller Thomsen, administrerende direktør i FDM.

Han kalder Better Place-modellen med udskiftelige batterier for et fejlagtigt koncept, der sigtede på et marked og et produkt, der ikke findes. Kunderne var få og bilmodellen kun én.

Til gengæld tror han, at der er en fremtid for de øvrige typer elbiler med genopladning af batteriet - men side om side med de øvrige miljørigtige drivmidler, der findes på markedet.

»Konkursen sætter det i perspektiv, at regeringen kun satser (med afgiftsfritagelse, red.) på enkelte teknologier. Man må tage fat på at sidestille alle de miljøvenlige teknologier som hybridbiler, gas, biobrændstof - alle de teknologier, der fremmer en mindre miljøbelastende transport,« siger FDM-direktøren.

Trafikforsker Harry Lahrmann fra Aalborg Universitet vurderer ligefrem, at konkursen i Better Place kan blive en fordel for elbilerne generelt.

»Nu er der kun Clever tilbage, som dog ikke har udskiftelige batterier, men hvor brugerne enten skal lade op derhjemme eller på en ladestation. Det kan blive en fordel for elbilerne, fordi der så ikke er tvivl om, hvad det er for en teknologi, der skal anvendes i fremtiden,« siger han til DR.

Regeringen har i sit regeringsgrundlag varslet en omlægning af bilafgifterne i denne regeringsperiode. Men omlægningen kommer formentlig - og bør også komme - som lyn fra en klar himmel, vurderer Thomas Møller Thomsen. Ellers vil det udløse spekulationer og gå ud over værdien i den nuværende bilpark.

Både FDM og Bilbranchen så gerne, at et nyt afgiftssystem baserer sig på køretøjets sikkerhedsmæssige og miljømæssige egenskaber - i øvrigt en mening, som et flertal af danskerne er enige i.

»Tager man fat på problemet, så håber vi, at man ikke satser på enkelte teknologier men at man sidestiller alle teknologier. Vi så gerne, at man tager udgangspunkt i miljø- og sikkerhedsegenskaber, og at man afskaffer registreringsafgiften og indfører en brugsbaseret afgift,« siger Thomas Møller.

At elbiler ikke er på vej til helt at dø viser også, at flere at de store bilkoncerner er på vej med nye elmodeller. En af de mest aktive er VW, som i år har bebudet en elektrisk Up, en elektrisk Golf samt en hybridmodel af Jetta.

Hos VW vurderer man heller ikke, at konkursen i Better Place ændrer noget ved udviklingen.

»Det er ikke et stort segment set fra vores synspunkt. Det var en utopi at tro, at der kom en halv million brugere af elbiler om få år - især hvis de skulle køre med batteriskifte. Vi kommer ikke til at gå ud og sige, at elbiler er det nye sort: Men for nogle forbrugere kan det dække et behov. Der er dels et offentligt marked, hvor man kigger meget på CO2 udledning, dels er det en superfin bybil,« siger pressechef i VW Søs Righolt Ilum - som selv skal have en elektrisk Up til sin daglige pendling på 17 kilometer.

Men hun påpeger også, at løsningen kun virker, fordi hun har mulighed for at låne en bil med forbrændingsmotor til længere ture.

En yderligere opmuntring til elbilernes ejere er, at Clever, som driver opladningsstationerne til elbiler, fra denne sommer vil komme op på 60 standere til lynopladning rundt om i landet.

Det betyder for VWs modeller, at de på 15-20 minutter kan lades 80 procent op. Fuldt opladet kan Up og Golf klare omkring 150 kilometer.

Regeringen har indtil videre fritaget elbiler for afgift frem til 2015. Men presset for en omlægning af afgifterne stiger - også fordi andre teknologier efterhånden kan konkurrere med elbilernes CO2-regnskab, hvis alle faktorer tælles med.

Selve produktionsmetoden til strømmen spiller en stor rolle.

»Her og nu får man væsentligt mere miljø for pengene med hybrid- og opladningshybridbiler. Selv forbrændingsmotorer kan komme ned i nærheden af elbiler, hvis man tager hele regnestykket med. Så er afstanden meget, meget lille, hvis den overhovedet er der. Samfundsmæssigt får vi mere for pengene, ved at satse på på den teknologi, der er klar,« vurderer Thomas Møller Thomsen.

Beviset på, at man kan lave en elbil, der kan konkurrere på rækkevidde og præstationer og samtidig køre på el, er den amerikansk fremstillede Tesla.

»Men den indeholder jo et meget dyrt batteri. Hvis et batteri skal klare en rækkevidde på 500 kilometer, så koster det mere end bilen. Og Tesla kan kun købes, fordi der ikke er registreringsafgift på den. Prisen på batteriet er nøgleparameteret, og de bliver nok billigere, jo flere der produceres. Men indtil videre er det for dyrt,« siger Thomas Møller Thomsen.

1. juni afholdes Elbilens Dag på Christiansborgs Slotsplads, hvor Oresund Electric Car Rally med 60 elbiler og plug-in hybrid biler - blandt andet den nye Tesla S-model - skydes i gang.

Hvis pengene ikke rækker til en ny Tesla, så findes der et samlet brugtmarked for Tesla Roadster.