Subaru vokser den forkerte vej

Mens flertallet af 4-hjulstrækkere bliver mindre, går japanske Subaru den modsatte vej med ny udgave af modellen Forester.

(VILNIUS). Subaru Forester er ikke den store bestseller i Danmark, men de kunder, der siden 1997 har kørt bilen har være glade og trofaste overfor modellen.

De har nemlig primært købt bilen, fordi de ville have en mellemstor stationcar med lidt ekstra frihøjde og et permanent 4-hjulstræk.

Den type brugsbiler er der nemlig ikke ret mange af på markedet, der domineres af store 4-hjulstrækkere.

Om de kunder vil vælge den nye Forester er et meget åbent spørgsmål, for den nye generation af bilen er nemlig vokset godt og grundigt op i klassen, hvor biler som VW Tiguan, Ford Kuga , Toyota RAV4 og Honda CR-V regerer. Dermed må de tidligere kunder til en Forester se sig om efter et andet alternativ.

Dejlig komfortSubaru forsvarer vokseværket med, at pladsen i den udgående model var ringe på bagsædet og det er jo svært at argumentere imod.

Når først man har vænnet sig til, at bilen er vokset det meste af en klasse op med hele 4,5 cm i højden og ni cm i akselafstand, ja så er det på sin plads at understrege, at det første møde med Subaru Forester på elendige veje i Litauen var meget positivt.

Bilen fjedrer dejligt og der er masser af plads i den rummelige kabine, takket være en øget bredde på 6,5 cm.

Subaru vil gerne have mærket positioneret som et sportsligt premium brand.

Men det lader sig altså ikke gøre med et interiør, der ligner noget fra forrige årtusinde med stenhård plast og rutinepræget formgivning. Der er bestemt ikke noget i vejen med interiøret, for det er logisk og funktionelt/praktisk, men premium-brands byder altså på en anden oplevelse i alt hvad øjet skuer og hænderne rører ved. Det kan ses nok så meget markedsføring ikke ændre på!

I stedet burde Subaru vende markedsføringen på hovedet og bruge bilens brugsegenskaber som salgsargument. Bilen er notorisk blandt dem med færrest fejl og den er bomstærk.

Blandt andet derfor er bilen blandt de bedst sælgende i Litauen, hvor markedsandelen er fire procent. En af forklaringerne er, at konstruktionen er så solid og samtidig er bilen komfortabel på veje med store huller og det der er værre.

Rigtig prisSubaru er efterhånden ved at lære, at det ikke nytter noget at tage for høje priser for bilerne.

Derfor er Forester sat til 354.000 kr. For en model med 2,0-liters motor og ganske meget udstyr. Metallak er således standard og det samme gælder ESC og symmetrisk 4-hjulstræk med både høj og lav udveksling.

Motoren er den gamle boxer-kending, der dog har været en tur gennem kyndige ingeniørhænder. Resultatet er, at den kører en god kilometer længere på hver liter benzin og har mere moment ved et lavere omdrejningstal og lidt færre hestekræfter.

Motorkraften er ikke specielt imponerende til den ganske tunge bil, men målt på pris er der sammenhæng i tingene.

Modellen blev introduceret første gang i 2007 og er frem til nu solgt i en mio. eksemplarer over hele verden.

Bilen er hos de danske forhandlere i slutningen af maj og til den tid ventes priserne på gulplade-versionen også klar.