Studerende bag ambitiøst modemærke

På få år er det lykkedes tre entreprenante studerende at skabe et modemærke, der er at finde i 60 danske butikker og netop nu er på vej ud på butikshylderne i England og Tyskland.

En blanding af nordsjællandsk elegance og Nørrebros praktiske snusfornuft er forenet i tøjet fra modefirmaet Les Deux, som er på vej ud i Europa efter at have vundet hyldeplads i foreløbig 60 danske butikker. Her ses partnerne Andreas Von Der Heide (tv.) og Kristoffer Haapanen. Fold sammen
Læs mere
Foto: Jeppe Bjørn Vejlø

De to, som navnet Les Deux henviser til, er Andreas Von Der Heide og Virgil Nicholas. To unge mænd i begyndelsen af 20erne fra henholdsvis den pæne del af landet i Nordsjælland og den mere rå og upolerede del på Nørrebro.

Det er tøj til storbyens ungdom i den lidt dyrere ende af skalaen. Det klassiske snit møder streetwear. To forskellige baggrunde og kulturer mødes i tøjstilen, som de to mænd på få år har haft held til at udbrede i snart 60 danske butikker, og de er nu på vej ud i Europa.

Modefirmaet Les Deux blev etableret sideløbende med Andreas Von Der Heides jurastudier, men er nu ved at tage så meget tid, at bøgerne til stadighed samler mere støv.

»Da vi begyndte med at designe T-shirt tilbage i 2009, var min plan at færdiggøre studierne, men jeg må erkende, at det bliver vanskeligere og vanskeligere at finde tid,« siger den 23-årige iværksætter fra et hotelværelse i London, hvor han netop har forhandlet en aftale på plads med en ny agent i England.

De to oprindelige stiftere har fået en tredje partner ind i form af Kristoffer Haapanen, der studerer på CBS i København. Det bemærkelsesværdige ved trioen er, at ingen af dem er uddannet inden for design.

»Vi har en forkærlighed for tøj og en holdning til det. Jeg opfatter mig selv som entreprenør af hjertet, og det er det, jeg lever for,« siger Andreas Von Der Heide.

Tøjet produceres primært i Tyrkiet og særlige dele nu også i Kina. Firmaet har en grafiker tilknyttet til at hjælpe med at designe print på tøjet og har desuden en tøjdesigner på freelancebasis, så der er styr på pasformen. Ellers er det primært de to oprindelige stiftere, der bestemmer, hvordan de nye kollektioner skal se ud.

Passer til Hamborg

Tiden er nu kommet til at rykke ud over landets grænser. Det unge firma satser i første omgang på at komme ind i butikker i England og Nordtyskland, før de bevæger sig længere ned i det europæiske kontinent.

»Vi har set på, hvor vi mener, at vores tøjstil passer ind i gadebilledet, og her ser vi Hamborg som en by, hvor forbrugerne passer stilmæssigt til os. Hamborg er en god pendant til det danske marked og et relativt velhavende område,« fortæller Andreas Von Der Heide.

Det unge modefirma har sammensat en professionel bestyrelse, der skal være med til at rulle Les Deux ud i resten af Europa. Den består af erfarne herrer i form af den tidligere økonomidirektør i IC Companys Henning Andersen, direktør i Novasol Jan Haapanen samt partner i Rønne & Lundgren Michael Gaarmann.

Sidste år leverede firmaet et knebent overskud i Les Deuxs første regnskabsår, men ifølge Andreas Von Der Heide forventer de et pænt overskud i år, hvor der for alvor er kommet gang i forretningen. Alt overskud skal dog investeres i yderligere vækst.

»Jeg håber, at krisen forsvinder fra detailleddet. Nu kigger vi på nærmarkedet og håber, det går godt. Vi har ingen grund til at tro, at vi ikke kan gå videre ud på nye markeder senere hen. Drømmen er en ny Bestseller.«