Stryhns-direktør: Vi er lokale

Dagligvaremarkedets aktører har sat kvalitet og lokale fødevarer på dagsordenen. Det er en agenda, som Stryhns gerne vil være en del af. Vi er også lokale, lyder det fra direktøren.

Administrerende direktør Kristian Kornerup har vendt Stryhns efter fusion og opkøb. Nu jagter han milliarden. Fold sammen
Læs mere
Foto: Linda Kastrup
Lyt til artiklen

Vil du lytte videre?

Få et Digital Plus-abonnement og lyt videre med det samme.

Skift abonnement

Med Digital Plus kan du lytte til artikler. Du får adgang med det samme.

»Jeg kunne egentlig godt tænke mig at få en debat om, hvad lokale varer er.«

Administrerende direktør i Stryhns, Kristian Kornerup, køber ikke helt den aktuelle dagsorden på dagligvaremarkedet om danskernes dårlige madvaner – eller i hvert fald ønkset fra flere aktører om at ændre vores madkultur. Blandt andet har Coop været med til at sætte gang i debatten med udtalelser fra administrerende direktør Peter Høgsted og en strategi, der vil skabe øget fokus på mindre, lokale leverandører.

»Betyder det, at varerne skal være produceret i Danmark, eller betyder det, at råvarerne skal være fra Danmark?« spørger Kristian Kornerup, der betragter Stryhns som en lokal aktør på markedet.

»Vi har fabrikker i Gråsten, på Langeland og i Roskilde, så jeg mener, at Stryhns er en lokal virksomhed,« siger han.

Debatten om danskernes madvarer blev i denne uge ekstra hed, da fødevareminister Dan Jørgensen (S) udtalte sig til Politiken om emnet. Han mødte stor uenighed fra modkanditater, som mener, at ministeren skal blande sig uden om bogernes madvaner.

Ifølge ekspert i dagligvarebranchen Bruno Christensen er der ingen tvivl om, at det er en dagsorden, som alle forsøger at bide sig fast i og positionere sig i forhold til. Og han afskriver langt fra Stryhns i den kamp.

»Stryhns har lige så store muligheder for at få det til at virke, som alle mulige andre har,« siger Bruno Christensen med henvisning til det øgede fokus på kvalitet i dagligvarebranchen.

Men han understreger, at prisen stadig vil være afgørende for forbrugerne.

Den holdning deler han med Stryhns-direktøren. »De udmeldinger, der har været om at fokusere på at gøre fødevarer mere spændende og interessante er en agenda, vi bakker op. Men jeg er også helt sikker på, at det skal være effektivt, så det stadig er til priser, forbrugerne ønsker at betale,« siger han og tilføjer, at han ikke ser nogen konsekvens af det øgede fokus på mindre, lokale producenter.

Ifølge Bruno Christensen er der dog ikke noget, der tyder på, at forbrugerne ønsker højere kvaliet i forhold til, hvad udbuddet er i dag.

»Fra forbrugerne er der ikke umiddelbart indsigelser og indvendinger mod den kvalitet, som eksempelvis Stryhns har,« siger han.

Stryhns A/S består i dag af Stryhns Leverpostej, Gråsteen Salater og Ø-pølser med mærket Langelænder.