Stryhns: Detailhandlen presser os hårdt

Det er skrabede tider hos pålægsproducenten Stryhns. Detailhandlens iver for at hive forbrugere ind i butikken betyder prisdumpning og presset indtjening.

Stryhns fabrik i Roskilde. Fold sammen
Læs mere
Foto: Liselotte Sabroe
Lyt til artiklen

Vil du lytte videre?

Få et Digital Plus-abonnement og lyt videre med det samme.

Skift abonnement

Med Digital Plus kan du lytte til artikler. Du får adgang med det samme.

Indtjeningen er under pres hos pålægsproducenten Stryhns. Ekstremt priskritiske forbrugere og detailhandlens konkurrence om forbrugerne smitter af i producentleddet. Det skriver dagbladet Børsen.

”2010 bliver ikke noget let år for os. Dagligvarekæderne udnytter krisen og presser os ned til den sidste øre,” siger adm. direktør Ivar Knoth til dagbladet Børsen.

Kunderne skal nemlig lokkes Det går så eksempelvis ud over leverpostejsgiganten, som eksempelvis har måttet se den klassiske 500 grams leverpostejsolgt til under en tier. Det er under indkøbspris og ”fuldstændigt tåbeligt af detailhandlen”, påpeger Knoth overfor Børsen.

”Det er ikke særligt rart at se sine varer solgt til så lave priser. Det skaber problemer for os og udvander værdien af mærkerne,” siger Stryhns-direktøren til Børsen.

Læs også: Lykke over ny lukkelov

Ud over den velkendte leverpostej dækker Stryhns-koncernen i dag også over grillpølsemærket Langelænder og Gråsten Salater, som sælger bl.a. færdiglavede reje- og sommersalater til detailhandlen.

Inden for postejer er Stryhns markedsleder i Danmark og sidder på over 50 pct. af markedet, hvilket betyder, at det kan være svært at udbygge føringen. Til gengæld presses virksomheden på salater, remoulade og mayonnaise.

Og det giver stryg på toplinjen til Stryhns, der derfor forventer en omsætning på niveau med året før – altså omkring 650 mio. .kr, men understreger, at 2009-resultatet på 23 mio. kr. skal forbedres.

Salatfusion spørger stadig

Stryhns har dog stadig eftervirkningerne efter en to år gammel fusion med Gråsten Salater at kæmpe med.

”Integrationen af de to virksomheder koster os fortsat på indtjeningen. Bl.a. har vi rullet et stort IT-projekt ud i hele organisationen, og det er dyrt for en virksomhed som vores med produktion tre forskellige steder i landet,” siger Ivar Knoth til dagbladet Børsen.

Det er den norske fødevarekoncern Agra, der ejer Stryhns. Agra købte sig ind i Gråsten Salater tilbage i 2003, og da salaterne overtog leverpostejen, var det Agra, der købte ejerlederern Elsebeth Stryhns ud i 2008. Det betyder, at stifterfamilien i dag er helt ude af Stryhns-virksomheden.