Strid om uartige reklamer

At revidere reglerne om kønsdiskriminerende reklamer er spild af tid, mener Annoncørforeningen, som snarere tror, det handler om at ramme reklame-kontroversielle Cult. Forbrugerombudsmanden afviser.

Reklameskilt med de kontroversielle reklamer for alkoholsodavanden Cult Shaker. Fold sammen
Læs mere
Lyt til artiklen

Vil du lytte videre?

Få et Digital Plus-abonnement og lyt videre med det samme.

Skift abonnement

Med Digital Plus kan du lytte til artikler. Du får adgang med det samme.

I sidste uge samlede Forbrugerombudsmand Henrik Øe en udvalgt skare på omkring 25 personer fra 16 forskellige organisationer omkring sig i Forbrugerstyrelsens lokaler på Amagerfælledvej i det sydlige København.

Det gjorde han, fordi han har bedt dem om at bidrage til en revision af det, der hedder ”Forbrugerombudsmandens retningslinjer for kønsdiskriminerende reklame” – et sæt retningslinjer, der stammer fra 1993.

– Men det er at skabe problemer, hvor der ikke er nogen – i værste fald et voldsomt spild af tid, mener Dansk Annoncørforenings direktør Otto B. Christiansen, som er en af de 25 personer i arbejdsgruppen.

– Jeg er ikke i tvivl om, at arbejdsgruppen rummer repræsentanter for organisationer, der mener, at sex i reklamer er et stort og reelt problem. Men jeg har vanskeligt ved at se, hvorfor Forbrugerombudsmanden vil have revideret reglerne, for de fungerer jo ganske glimrende. Jeg mener, det er ikke lykkedes at føre en eneste sag til dom siden 1982, og alle påtaler fra Forbrugerombudsmanden har medført, at annoncørerne har taget deres reklamer af øjeblikkelig – så hvor er problemet?, lyder det fra Otto B. Christiansen.

Han mener ikke, det er rimeligt at bruge masser af timer på at revidere vejledningen, for efter hans opfattelse handler det simpelthen om at ramme de meget omtalte Cult-reklamer.

Men det afviser Forbrugerombudsmanden.

Ingen Lex Cult


– Det er jo ikke nogen hemmelighed, at Cult ind imellem prøver grænser af, men jeg har ikke grebet ind over for flere af Cult-reklamerne, fordi jeg ikke mener at der er tilstrækkelig hjemmel til det. Jeg kan kun gribe ind, der hvor jeg føler mig sikker på at domstolene giver mig medhold i, at reglerne er overtrådt, siger Henrik Øe.

– Så Annoncørforeningens direktør har selvfølgelig ret så langt, at Cult-reklamerne er nogle af de reklamer, der aktualiserer problemstillingen, men det er ikke formålet her at gribe ind over for en bestemt reklame. Det vil jeg gerne understrege, fortsætter han

Men hvorfor er det, du så gerne have kigget på reglerne igen – vil du gerne have strammet?

– Jeg ved godt, der er flere der antyder det, men der ligger ikke nogen dagsorden fra min side om, at vi skal gribe ind over for flere eller færre. Formålet er at få en pejling på, hvor grænsen går i 2010. Jeg synes, det er uklart, om vi har vænnet os til mere, eller vi synes, der skal gribes ind over for mere. Det skal arbejdsgruppen vurdere, siger Henrik Øe.

Han understreger, at virksomhederne har en kommerciel ytringsfrihed, som er domsfæstet fra menneskerettighedsdomstolen i Strasbourg, og den skal respekteres.

– Hvis jeg skal gribe ind i den, så skal jeg have en klar lovhjemmel til det, og det synes jeg ikke, jeg har i dag, siger Henrik Øe.

DRRB: Reglerne virker


Bjørn Karsholt, der er direktør i reklamebureauernes brancheforening, DRRB, som også er med i den arbejdsgruppe, Forbrugerombudsmanden har nedsat, mener ikke, reglerne som sådan fejler noget.

– Nej, jeg synes sådan set, at retningslinjerne er gode nok, og der har også været tale om meget få henvendelser i de seneste 10 år. Omvendt er det jo rigtigt, at tiderne ændrer sig. Se bare på ugebladene, hvor der er barm og bar hud over alt - men det er jo ikke nødvendigvis kønsdiskriminerende. Og i øvrigt er det sjældent, du ser det i reklamerne, så på den måde er der sådan set ikke behov for at stramme op, siger Bjørn Karsholt.

Men han har ikke noget imod, retningslinjerne bliver revideret.

– Jeg er enig i, at vi skal se på, om vejledningen og reglerne fra 1993 også fungerer i 2010. Og det er vigtigt, at Forbrugerombudsmanden har hjemmel til at skride ind, når det er relevant, siger Bjørn Karsholt.

Men er du enig med Annoncørforeningen i at Forbrugerombudsmanden er ude efter en Lex Cult?

– Den vurdering må nok stå for Annoncørforeningens egen regning, og man kan jo ikke sådan lave om på et regelsæt for at ramme en enkelt annoncør. Men når det så er sagt, ja, så er der da en enkelt annoncør der hele tiden generer lidt i billedet. Alle taler om Cult, og hvis jeg var Forbrugerombudsmanden, ville jeg da nok også reagere, det vil jeg nok indrømme, siger Bjørn Karsholt og tilføjer:

– Set med vores briller er det i hvert fald klart uacceptabelt, at en enkelt annoncør hele tiden overtræder de grænser, som vores medlemmer, som er seriøse og professionelt arbejdende folk, arbejder på at overholde.