Strejkekaos truer luftfarten

Stewardesserne i SAS er på vej tilbage i arbejde. Men forude kan vente nye strejker i SAS og andre selskaber i den pressede luftfartsbranche.

Weekenden bød på mange aflyste SAS-flyvninger. Men det kan ske igen, forudser eksperter. Foto: Simon Skipper
Læs mere
Fold sammen

Strejker og forsinkede fly kan blive normalt for danske flyrejsende. Både SAS, Norwegian og Ryanair har lurende konflikter, der risikerer at skabe nyt kaos. Det vil forsætte, så længe den hårde konkurrence tvinger flyselskaberne til at blive ved med at presse omkostningerne ned.

Mandag blev en strejke i SAS indstillet, efter medarbejderne blev truet med fyringer. Men allerede onsdag kan en ny strejke bryde ud hos Norwegian. Og de mange konflikter vil løbende fortsætte, mener blandt andre den tidligere driftschef og viceadministrerende direktør i SAS, svenske Kjell Fredheim.

»Jeg tror, at vi vil se mere af det her. Det vil fortsætte, indtil de store netværkselskabers lønomkostninger vil nærme sig lavprisselskabernes på de europæiske ruter. Det er sandsynligt, at vi fortsat vil se en del arbejdskampe, når man gradvist forsøger at gøre op med de gamle overenskomster,« siger Fredheim, der i dag står i spidsen for luftfartskonsulenthuset Fredheim International.

I efteråret blev Europas to største flyselskaber, Air France og Lufthansa, ramt af store strejker, efter de forsøgte at få medarbejderne over på andre overenskomster i selskabernes lavprisselskaber. Samtidig er SAS bl.a. nødt til at tage et opgør med piloterne om den indflydelse, de har på hvilke fly, som selskabet kan benytte, mener Jørgen Lindegaard, fra 2000 til 2005 chef for SAS.

»Vi har set det i Air France og i Lufthansa, og SAS er et af de selskaber, som ikke kan flyve videre med et gammelt selskab, hvor fagforeninger har vetoret over hvilke flyvemaskiner, der kan flyve på hvilke ruter. Det vil betyde, at der kan komme flere konflikter,« siger Jørgen Lindegaard.

Kabinepersonalets strejke i SAS blev udløst af utilfredshed over, at 147 ansatte i SAS skal flyttes til Cimber med ændrede arbejdsvilkår. I går meldte medarbejderne sig igen klar til tjeneste, men allerede kort efter sagde talsmanden for kabinepersonalet Jakob Esposito, at de 147 ansatte helt lovligt kan begynde en konflikt under den nye overenskomst.

»Det lettede stemningen en smule, da de ansatte fandt ud af, at de lovligt kan strejke videre efter at være blevet overflyttet til Cimber,« sagde Jakob Esposito.

Flemming Ibsen, arbejdsmarkedsforsker og professor ved Aalborg Universitet, siger, at konflikterne kommer, fordi den hårde konkurrence fra lavprisselskaberne skaber et pres for forandringer.

»Det pres vil fortsætte med fuld kraft, og det kan meget let blive et ræs mod bunden. Der venter meget hårde kampe for fagforeningerne for at oprette overenskomsterne på almindelige løn- og arbejdsvilkår,« siger Flemming Ipsen.

 

Laes mere