Strejke truer i Norwegian fra lørdag

Lavprisflyselskabet Norwegian kan ikke blive enig med selskabets skandinaviske piloter om en overenskomst, og det kan udløse en strejke begyndende allerede lørdag i denne uge.

Foto: Sophia Juliane Lydolph. Bjørn Kjos, direktør i Norwegian, måtte sidste år vinke farvel til 100 mio. kroner i ekstra omkostninger i forbindelse med strejken i Norwegian. Nu truer en ny strejke.
Læs mere
Fold sammen

Allerede fra lørdag risikerer rejsende med det norske flyselskab Norwegian at få sin flyafgang aflyst, mens flyselskabet selv risikerer at tabe et trecifret millionbeløb.

Det skyldes, at Norwegians overenskomstforhandlinger med selskabets skandinaviske piloter er strandet. Nu skal den norske rigsmægler inddrages i forsøget på at nå til enighed, men hvis det ikke sker senest fredag, begynder en strejke lørdag.

Det fremgår af et medarbejderbrev, som ledelsen i Norwegian har sendt ud til alle selskabets medarbejdere.

»Kære kolleger. Det er vigtigt for os i ledelsen, at alle i selskabet er klar over, at overenskomstforhandlingerne mellem NPU/Parat og Norwegian desværre ikke er kommet i mål. Det betyder, at vi endnu en gang må forsøge at løse situationen hos rigsmægleren. Det ligger klart, at vi igen får usikre kunder, som ikke tør bestille billetter hos os, fordi de er bange for strejke. Sidst vi var i samme situation med frygt for strejke, tabte selskabet over 100 mio. kr. Det er meget alvorligt i en situation, hvor marginalerne er små, og hvor vi desværre ikke har meget ekstra at give," indleder Norwegian medarbejderbrevet, der er underskrevet af selskabets driftsdirektør Geir Steiro og HR-direktør Gunnar Martinsen, hvorefter de to opremser baggrunden for konflikten.

Helt overordnet er problemet ifølge ledelsen, at Norwegian har alt for høje omkostninger i Skandinavien til at være konkurrencedygtige.

Norwegian har siden oktober haft møder med piloterne for at få input til omkostningseffektiviserende tiltag, i forhold til hvordan Norwegian kan ruste selskabet til fremtiden. Det har dog endnu ikke ført til løsninger, og på den baggrund indgav NPU/Parat en varsling af strejke den 9. februar.

De områder, som parterne stadig mangler at blive enige om, omhandler arbejdstid, fleksibilitet, pension og forsikringer, fremgår det af medarbejderbrevet.

Forsikring
Under punktet forsikringer skriver Norwegian, at mange flere end tidligere har benyttet sig af den såkaldte Loss of License-forsikring, der kan komme til udbetaling til piloter, der ikke længere kan arbejde som pilot. Det har medført, at udgifterne hos Norwegian er vokset kraftigt i form af en højere forsikringspræmie og dermed en betydelig højere medarbejderskat.

»Den øgede medarbejderskat blev synlig for alle i selskabet i slutningen af 2014, og der har været et stærkt pres fra mange om at få en forsikringsordning, som ikke indebærer øget skat på titusindvis af kroner om året. Ledelsen har blandt andet foreslået ordninger med omskoling til andre stillinger i selskabet for piloter, som ikke længere kan flyve, men uden succes,« skriver Norwegian i brevet.

Pension
Under punktet pension skriver Norwegian, at piloterne i Norge er de eneste i Norwegian, der endnu ikke er gået over på en indskudspension, der er den mest almindelige type pension i Norge.

»Selskabet har desværre ikke råd til en sådan særordning i fremtiden,« skriver Norwegian om piloternes ordning.

Arbejdstid
I brevet skriver Norwegian, at skandinaviske piloter har en meget gunstig arbejdstidsordning. De arbejder mindre end kollegerne i Norwegian-koncernen og langt mindre end øvrige skandinaviske arbejdstagere. Norwegian har som mål, at piloterne skal op på samme antal arbejdstimer og samme fleksibilitet som kollegerne i koncernen og konkurrerende selskaber.

»Norwegians ledelse har gjort det klart, at der må gøres noget ved dette, og NPU har fået mulighed for at foreslå en arbejdstidsordning, der er bæredygtig i fremtiden. Dette er endnu ikke sket,« skriver Norwegian.

Fleksibilitet
Endelig skriver Norwegian, at ressourcerne i dag ikke udnyttes godt nok, hvilket betyder, at Norwegian er nødt til at ansætte flere piloter, end reguleringen kræver. I gennemsnit arbejder Norwegians piloter i Skandinavien omkring 700 timer om året, skriver Norwegian i medarbejderbrevet og henviser efterfølgende til, at EU-grænsen ligger på 900 timer, hvilket de fleste af Norwegians konkurrenter er tæt på at udnytte til fulde.

De to direktører skriver til sidst i brevet, at sådanne forhandlinger tidligere er endt hos rigsmægleren, og at de håber på at nå frem til en løsning, så hverken stillinger i Norwegian eller kunderne bliver ramt af situationen.