Strejke og dyrt brændstof koster i SAS

Pilotstrejken i SAS og dyrere flybrændstof koster for SAS i tredje kvartal.

Strejke og dyrere flybrændstof påvirkede SAS i trejde kvartal. Fold sammen
Læs mere
Foto: Ritzau Scanpix

Det skandinaviske flyselskab SAS blev påvirket af strejken blandt piloterne og dyrere brændstof i selskabets tredje kvartal.

Regnskabet for flyselskabet viser et resultat før skat på cirka 1.500 mio. svenske kr. eller cirka en halv mia. svenske kr. mindre end i fjor.

»Nedgangen skyldes primært øgede omkostninger til brændstof, den svenske krones svækkelse i forhold til dollaren og pilotstrejken i begyndelsen af kvartalet,« skriver topchef Rickard Gustafson i regnskabet.

Luftfartsselskabet fastholder samtidig selskabets forventninger om, at det bliver »udfordrende« at nå et positivt resultat før skat for regnskabsperioden 2018-2019.

I april og maj blev SAS ramt af en de største strejker i mange år. Flere end 4.000 fly blev aflyst og 380.000 passagerer påvirket.

Trods udfordringerne lykkedes det SAS at løfte omsætningen med tre procent til 13,5 mia. svenske kr.

»Selv om omsætningsvæksten er opløftende, kræver den nuværende makroøkonomiske modvind forbedret effektivitet, for at selskabet skal kunne blive konkurrencedygtigt og langsigtet profitabelt,« hedder det fra Gustafson i regnskabet for tredje kvartal, der er SAS' højsæson med stor efterspørgsel fra private og forretningsrejsende.

På indenrigsruterne i Norge og Danmark ser efterspørgslen fortsat fornuftig ud. Også på det svenske indenrigsmarked klarer SAS sig pænt, selv om Sverige har oplevet store fald på indenrigstrafikken hen over sommeren, fordi svenskerne dropper flyrejser på grund af klimaforandringerne.

»Selv på et faldende marked som det svenske, er antallet af passagerer, som vælger at flyve med SAS, det samme som sidste år. Vi ser det som bevis på, at vi har et attraktivt produkt til kunderne,« skriver SAS.

SAS planlægger samtidig at ændre i ledelsesstrukturen. Den hidtidige driftsledelse deles op i en enhed, der er ansvarlig for luftoperationer, og en har ansvaret på landjorden, herunder fragt og vedligehold. Endelig skal alt ansvaret for salg, marketing og kommercielle funktioner samles i en enkelt enhed.

Strejken i SAS kan samtidig betyde, at selskabet kommer til at indgå i et retsligt slagsmål om kompensation til de mange passagerer, der blev ramt af strejkerne i forbindelse med strejken.

SAS har afvist at betale kompensation, men kompensationsselskabet AirHelp, der kalder sig selv verdens største af sin art, sagsøger nu SAS for at få sagen for EU-domstolen.