Strejke lægger benhårdt pres på Norwegian

Den omfattende strejke i Norwegian, som onsdag ramte tusinder af danske rejsende, er ved at udvikle sig til en alvorlig økonomisk belastning for det norske lavprisselskab. For SAS kan det blive en uventet gave.

Strejken blandt piloterne har fået Norwegian til at indstille trafikken mellem de skandinaviske hovedstæder og på indenrigsruterne i de skandinaviske lande. Onsdag mødtes medlemmer af Norwegian Pilot Forening på Air Pub i Kastrup for at diskutere den igangværende strejke. Foto: Claus Bech
Læs mere
Fold sammen

Den store strejke, der onsdag brød ud i Norwegian, presser det økonomisk skrøbelige norske lavprisselskab hårdt. Selskabet, hvor 35.000 passagerer onsdag blev ramt af arbejdsnedlæggelsen, er efter en lang periode med vækst pludseligt løbet ind i økonomiske vanskeligheder.

Ved redaktionens slutning tegnede strejken til at fortsætte efter en onsdag, hvor en lang række flyvninger blev aflyst. Heriblandt flere fra København og Aalborg.

Topchef Bjørn Kjos vil ikke sige, hvor dyr strejken bliver for Norwegian. Tidligere har en arbejdsnedlæggelse i selskabet kostet 100 mio. kr. om dagen. Jacob Pedersen, analytiker i Sydbank, vurderer, at den øjeblikkelige arbejdsnedlæggelse vil koste mellem 25 og 70 mio. kr. og mest sandsynligt i den høje ende af det interval.

»De har ikke længere en stærk balance. Det er ødelagt af det store underskud, som de havde sidste år. Deres gæld er høj, så det er bestemt ikke, fordi de står stærkt finansielt,« siger Jacob Pedersen.

2014-regnskabet, der kom for et par uger siden, viste et underskud på over en mia. kr.

»Hvis de når et punkt, hvor de begynder at bryde betingelserne på gælden, vil de begynde at afhænde fly. Men når det er sagt, vil jeg blive ufatteligt overrasket, hvis det her koster dem livet,« siger Jacob Pedersen.

Også Danske Banks Norwegian-analytiker, Martin Stenshall peger på, at strejken eroderer Norwegians kontantbeholdning, og det kan i sidste ende betyde, at Norwegian kommer i fare for at bryde deres egne lånevilkår.

SAS kan vinde på situationen

Martin Stenshall, sagde onsdag til den norske avis Dagens Næringsliv, at Norwegian har to obligationslån, hvor det sort på hvidt er et krav, at Norwegian til hver en tid har en kontantbeholdning på mindst 500 millioner norske kroner og en egenkapital på mindst 1,5 milliarder norske kroner.

»Hvis strejken bliver trappet op, er der stor risiko for, at selskabet bryder vilkåret om egenkapital på 1,5 milliard, kroner« sagde Martin Stenshall til avisen.

Han peger på, at Norwegian havde en egenkapital på 2,1 milliarder kroner ved nytår, men på grund af sæsonmæssige udsving i branchen har Norwegian udsigt til et underskud på 350 millioner kroner i første halvår. Dertil skal så lægges omkostningerne ved strejken.

»Så vil egenkapitalen blive reduceret til knap 1,8 milliarder kroner, og det er en lille afstand ned til kravet i låneaftalen. En optrapning af strejken vil gøre, at folk bliver mere ængstelige for at bestille billetter, og det rammer egenkapitalen. I løbet af nogle dage kan selskabet være i strid med lånevilkårene,« siger Martin Stenshall og fortsætter:

»Hvis strejken varer i lang tid, så vil det gå ud over likviditeten i selskabet, og det vil være dramatisk.«

Bjørn Kjos, den norske pilot der i 1993 stiftede Norwegian, afviste onsdag på et pressemøde i Oslo, at selskabet kan bukke under på grund af strejken.

»Det er ikke muligt at sige, hvor stort vores tab er per dag. Det er børssensitivt. Vi går ikke konkurs i dag, i morgen eller dagen efter i morgen, men vi har som sagt ansvaret for 5.000 ansatte i Norwegian,« siger Bjørn Kjos, der er daglig leder og ejer en stor del af selskabet.

Han understregede dog, at situationen er alvorlig.

»Vi tabte 1,6 mia. kr. (1,1 mia. danske kr., red.) i fjor, så vi har selvsagt ikke råd til at tage tab i en uendelighed,« sagde Bjørn Kjos på pressemødet.

Strejken kommer, efter at kabinepersonalet i SAS tidligere på ugen nedlagde arbejdet. Nu kan det skandinaviske selskab vinde noget af det tabte tilbage.

»Det har kæmpe betydning for SAS. Alle de passagerer, der er strandet i de nordiske områder, har SAS som alternativ. De her dage skal SAS udnytte til at få fyldt flyene op. Kan de oveni tage lidt ekstra for billetterne, skal der formentlig ikke mere til end tre-fire dage, før de har tjent det ind, som de tabte på deres egen strejke,« siger Jacob Pedersen.

Strejken blandt piloterne har fået Norwegian til at indstille trafikken mellem de skandinaviske hovedstæder og på indenrigsruterne i de skandinaviske lande. 35.000 har været berørt af strejken. Striden handler om, at Norwegian vil have besparelser, men forhandlingerne er strandet på uenighed om arbejdstid, fleksibilitet, pension og forsikringer.

Laes mere