Streamingtjenester skruer op for blusset i Danmark

TV 2 Play og Viaplays ejer, som TDC var lige ved at købe, ruster op for at fange frafaldende TV-kunder.

13 procent af danskerne har ikke længere TV-abonnement, og tallet ventes at vokse. Derfor opruster streamingtjenesterne for at stå klar til at tage imod kunderne. Arkivfoto: Iris/Scanpix Fold sammen
Læs mere

To af de store streamingtjenester skruer nu op for blusset for at samle kunder op, som flygter fra TV-pakkerne.

Torsdag præsenterede TV 2 en treårig strategiplan, hvor streamingtjenesten TV 2 Play rykker i front og skal ind i de tilbud, som TV-leverandørerne serverer for deres kunder. TV 2 Play, som giver adgang til sendte udsendelser og i det større abonnement til at se TV-kanalerne direkte over internetforbindelsen, havde for et år siden 350.000 brugere men har ikke oplyst nyere tal.

Samarbejdet er en sikring mod, at folk opsiger deres abonnement på TV-kanalerne og forsvinder helt som seere. TV 2 Play indgik i september aftale med Danmarks næst- og tredjestørste TV-leverandører, Stofa og Boxer, der begge ejes af energiselskabet SE/Sydenergi, om at komme med som tilbud i TV-pakkerne her.

Tilsvarende har det TDC-ejede YouSee bl.a. Netflix og andre streamingtjenester med i flere af sine TV-abonnementer, mens elselskabernes Waoo har aftale med Viasat og dermed har streamingtjenesten Viaplay som del af de TV-abonnementer, hvor klassisk TV og streamingtjenester - herunder filmleje - blandes.

Viaplay tror på stor vækst

Den svenske mediegigant MTGs Nordic Entertainment Group (NENT), som står bag Viaplay, TV3-kanalerne og Viasat opruster samtidig massivt i Skandinavien og går efter at vokse med lige under ti procent om året ved at gribe de frafaldne TV-kunder, når streamingmarkedet som ventet bliver stadig større.

»Jeg tror, at udbredelsen vil fortsætte med at vokse til nær de 100 procent i de kommende år. Vi ønsker at tage en stor del af den vækst,« fastslår NENTs topchef, Anders Jensen, som tidligere var direktør i TDC, over for nyhedsbureauet Reuters.

TDC havde i februar i år lige indgået aftale om at købe NENT for 15 milliarder kroner, før TDC selv blev købt af tre danske pensionskasse og den australske kapitalfond Macquarie, der aflyste handelen.

NENT forventer, at det nordiske streamingmarked vil vokse med omkring 17 procent om året i perioden fra 2017 til 2021.

Egne serier trækker

NENT udskilles til næste år fra Modern Times Group (MTG) efter det mislykkede salg til TDC, og selskabet, der er i både Sverige, Norge, Danmark og Finland, er i gang med at producere en række lokale serier på svensk og dansk. De er tilgængelige via Viaplay, som står for omkring 15 procent af salget i NENT, der sidste år var på i alt 13,7 milliarder svenske kroner.

Anders Jensen forventer, at NENT vil runde 50 egne produktioner, heriblandt de 14, som allerede er ude, inden for de næste fem år. Derudover ejer NENT de nordiske rettigheder til flere større sportsbegivenheder som den europæiske fodboldliga Champions League, den britiske fodboldliga Premier League og den amerikanske ishockeyturnering NHL.

85 procent af danskerne har ifølge analysefirmaet Wilkes undersøgelse fra april 2018 fortsat en TV-pakke. Det betyder, at otte procent på et år har droppet TV-abonnementet helt for at klare sig med streamingtjenester og de gratis muligheder på nettet. Det gør 600.000 danskere nu.

21 procent af danskerne brugte i april TV 2 Play, mens 20 procent brugte Viaplay. DR fanger stadig flest med 61 procent, efterfulgt af det Google-ejede YouTube med 53 procent og Netflix med 45 procent.