Streaminghavet er i oprør: Mistede kontrakter og sparerunder begynder at gøre ondt

Kampen om de seertrækkende sportsbegivenheder bliver stadig mere intensiv, og der forventes øretæver med faldende abonnenttal til de streamingtjenester, der taber slagene. Stor streamingtjeneste skal nu spare en tredjedel af salgsfolkene væk.

Ingen skal være i tvivl om, at den indiske Premier League i cricket er populær blandt et af verdens befolkningsrigeste lande. Og når man mister kampen om rettighederne til at kunne levere kampene på sin streamingtjeneste, vil det kunne mærkes – betydeligt endda. Indranil Mukherjee/AFP/Ritzau Scanpix

Streamingtjenesten Disney+ står til at miste op mod 20 millioner abonnenter. Apple forventer omvendt at score masser af nye seere. Og næsten 1.000 job står til at blive sparet væk hos Warner Bros. Discovery, som står bag HBO Max.

Der er røre i vandene i det store streaminghav på et tidspunkt, hvor konkurrencen spidser til, og hvor stadig flere af de hidtidige principper står for fald, så også tjenester som Netflix og Disney, der hidtil har forsværget at skulle have reklamer ind, nu arbejder på at tilbyde billigere abonnementer, mod at man ser reklamer undervejs.