Streaming er sød musik for væksten i verdens musikmarked

Den amerikanske detailhandel med musik steg til 7,7 mia dollar sidste år, hvilket er det højeste niveau siden 1998. Omkring 23 mio. amerikanere betaler nu et månedligt abonnement for tjenester som Spotify, hvilket betyder at abonnementsindtægter fra streaming er steget med 114 pct. til 2,4 mia. dollar i 2016. Det skriver Financial Times.

Arkivfoto. Den amerikanske detailhandel med musik steg til 7,7 mia dollar sidste år, hvilket er det højeste niveau siden 1998. Omkring 23 mio. amerikanere betaler nu et månedligt abonnement for tjenester som Spotify, hvilket betyder at abonnementsindtægter fra streaming er steget med 114 pct. til 2,4 mia. dollar i 2016. Fold sammen
Læs mere
Foto: Ramona Kaulitzki

»Mange års tålmodig pleje af det spirende marked for streaming er begyndt at kunne betale sig,« siger Cary Sherman, administrerende direktør for Recording Industry Association of America.

Samlet streaming er vokset fra mindre end en tiendedel af musiksalget i 2011 til mere end halvdelen i dag. Musiksalget har ellers lidt af mere end et årti med tab til digital piratkopiering. Billedet udenfor musikstreaming er dystert. Indtægterne fra album og digitale downloads fortsætter med at skrumpe hurtigt. Salget af fysiske albums faldt med 21 pct. i forhold til sidste år. Vinyl forbliver på mode, og salget steg med 4 pct. til 430 mio. dollar - det højeste niveau siden 1985.