Vil du lytte videre?
Få et Digital Plus-abonnement og lyt videre med det samme.
Allerede abonnent? Log ind
Skift abonnement
Med Digital Plus kan du lytte til artikler. Du får adgang med det samme.
Hov, giv os lov at afspille podcasten. Den er klar, når du har klikket ‘Tillad alle’
J. Lauritzen har to driftsområder, nemlig tørlast og gastanskibe, og det er tørlasttrafikken alene, som har givet tabet.
“Tørlastmarkedet var i Q1 det svageste i de seneste 30 år og væsentligt lavere end forventet ved årets start. Mindre vækst end ventet i efterspørgslen forstærkede den allerede eksisterende overkapacitet af tonnage", skriver rederiet administrerende direktør, Jan Kastrup-Nielsen, i en kommentar til kvartalsregnskabet.
Tørlastområdet alene, også kaldet bulk, har haft et underskud på 89 millioner kroner, og det er især segmentet handysizeskibe, som har skuffet. Gastrafikken har til gengæld givet overskud.
J. Lauritzen havde ved udgangen af regnskabsåret 2014 en egenkapital på over 3,8 milliarder kroner, så der er penge at tage af; koncernens soliditetsgrad er i første kvartal kun faldet fra 47 procent til 43 procent.
Situationen på tørlastmarkedet gør, at rederiet nedjusterer sine forventninger til indtjeningen i 2015, ligesom det " forventer betydelig usikkerhed i relation til tørlastmarkedet i hvert fald i den resterende del af året".
J. Lauritzen fører sine regnskaber i dollar, og forventningerne for 2015 er oplyst som et EBITDA - overskud før renter, afskrivninger og skat - på mellem nul og minus 50 millioner dollar, eller altså et underskud på op til 335 millioner kroner ved den nuværende valutakurs. Tidligere havde man angivet forventningen som mellem minus 20 og plus 30 millioner dollar. Det tilsvarende resultat for 2014 var et overskud på 15 millioner dollar, men dette tal dækker over pæne overskud i årets første to kvartaler, et lille underskud i tredje kvartal og et underskud i fjerde kvartal af samme størrelse som det nye kvartalsunderskud.
J. Lauritzen er eget af Lauritzen Fonden, som også er hovedaktionær i det børsnoterede DFDS A/S.