Stort flyselskab er gået i betalingsstandsning

Luftfartsselskabet Air Berlin kan ikke overleve på egen hånd efter arabisk storaktionær har trukket sig. Foreløbig holder den tyske regering hånden under selskabet, der er blandt europas største.

Foto: Hannibal Hanschke.
Læs mere
Fold sammen

En bombe er tirsdag eftermiddag detoneret i europæisk luftfart. Det tyske luftfartsselskab Air Berlin meddeler således, at man er gået i betalingsstandsning. Al handel med aktien blev suspenderet på børsen i Frankfurt lidt efter kl 13. tirsdag.

Selskabet, der er Tysklands næststørste og Europas sjettestørste i luften, kan ikke fortsætte driften, og hovedaktionæren - luftfartsselskabet Etihad - vil ikke poste flere penge i selskabet. Etihad ejer i underkanten af 30 procent i flyselskabet.

Foreløbig er man dog blevet reddet af den tyske regering, der har garanteret en »overgangskredit« på 150 millioner euro, da en lang række kunder i så fald ville være strandet verden over.

Man forventer heller ikke at skulle aflyse nogle planlagte afgange den kommende tid, oplyses det.

Ifølge Bloomberg er der aktuelt forhandlinger om, at et andet tysk selskab, Lufthansa, kan overtage dele af Air Berlins flåde.

Lavprisselskabet har igennem de senere år kæmpet mod blodrøde tal på bundlinjen, og selskabet har forgæves forsøgt med en række forskellige konstruktioner, der alle er faldet til jorden. Der har været fremskredne forhandlinger med en lang række øvrige flyselskaber om at træde ind, men foreløbig uden held. Tilbage i 2014 spekulerede selskab sågar i at lade sig splitte i to for at komme ud af underskuddet.

Alene de seneste to år har Air Berlin tabt i omegnen af knap 10 milliarder kroner, skriver flere tyske medier.

Etihad har i årevis været den eneste årsag til, at Air Berlin har fortsat sit virke. Det statsejede selskab fra de Forenede Arabiske Emirater gik ind Air Berlin i 2012 med en ambition om at bruge selskabet til at fodre Etihads egen flåde med ruter fra Tyskland og resten af Europa.

Air Berlin startede i sin tid som et charterselskab, men undervejs skiftede man kurs og blev et traditionelt lavprisselskab. Siden har man udviklet sig i retning af at være et traditionelt flyselskab med et veludviklet rutenetværk og bonusprogram, og i 2006 gik man på børsen i Frankfurt.

Air Berlin flyver til en lang række destinationer verden over - inklusiv København. Selskabet beskæftiger knap 8.500 personer, oplyser det på sin hjemmeside.