Stort fejltrin giver Lego tilbageslag i USA

Et sjældent fejltrin af Lego på det amerikanske marked har givet den danske legetøjsgigant tilbageslag på det vigtige marked.

Foto: FERDY DAMMAN

Lego er en sjælden gang snublet i egen succes og har ikke levet op til de tårnhøje forventninger, der ligger på skuldrene af legetøjsgiganten fra Billund.

I lyset af de seneste års imponerende vækstrater er tallene i Legos regnskab for første halvdel af 2016 knap så imponerende, og det skyldes først og fremmest et eklatant fejltrin på det vigtige amerikanske marked. For mens Lego vokser både i Asien og Europa, er der ikke sket nogen fremgang på det amerikanske marked. Det skyldes ifølge finansdirektør John Goodwin, at Lego har manglet den nødvendige skarphed.

»Det hænger sammen med, at vi mærkede meget stor efterspørgsel på det amerikanske marked i 2015. Som en konsekvens trak vi nogle af de aktiviteter, vi typisk har i gang, og som stimulerer efterspørgslen, tilbage,« siger John Goodwin og nævner blandt andet markedsføring og udstillinger af varer i butikkerne som eksempler.

Mens Lego sidste år viste imponerende vækst på den samlede omsætning, som steg 18 procent, leverede legetøjskoncernen i første halve år af 2016 en omsætningsvækst på 10 procent sammenlignet med samme periode sidste år målt i lokal valuta.

Den manglende vækst i USA er noget, Lego-ledelsen tager ganske alvorligt, og for at genvinde momentum bliver der sat ekstra skarpt fokus på netop det amerikanske marked i året sidste seks måneder. Blandt andet arbejder Lego tæt sammen med de amerikanske detailhandlere for at få Legos produkter ud til forbrugerne.

»Vi fokuserer meget skarpt på at skabe vækst på det marked. Vi ser en fantastisk stærk tocifret vækst i Europa, som er vores mest veletablerede marked. Det viser, at der er en stærk appel i den portefølje af produkter, vi har haft i år. Den appel skal vi overføre, og vi skal sørge for, at produkterne kommer på børnenes ønskeseddel til jul, når vi går ind i den meget vigtige julesæson i Nordamerika,« siger John Goodwin.

I danske kroner og ører steg Legos samlede omsætning med 11 procent til 15,7 milliarder kroner mod 14,1 millioner kroner i samme periode sidste år.

Overskuddet efter skat lød på knap 4 milliarder kroner mod 4,4 milliarder kroner i samme periode året før.