Storstilet plan skal sikre GNs fordums styrke

Efter flere mislykkede forsøg fra forskellige ledelser, der med har forsøgt at skabe en virksomhed med stabil vækst og stigende værdi, er GN Store Nord nu kommet igennem en omstrukturering, der skal være fundament for fremtidig vækst og værdiskabelse til aktionærerne.

Foto: Keld Navntoft
Det skriver dagbladet Børsen.

Selskabets bestyrelsesformand Per Wold-Olsen mener, at han nu med sin hovedrengøring af selskabet har et fundament, der kan bringe GN Store Nord tilbage i superligaen af danske selskaber.

Målet for bestyrelsesformanden er så hurtigt som muligt at få genetableret GN Store Nord som et af Danmarks større selskaber, og i 2010 vil selskabet eksperimentere salgsmæssigt for ikke at spilde for mange investeringer i markedsføring.

De to datterselskaber, høreapparatproducenten GN Resound og headsetproducenten GN Netcom, har været igennem en omfattende oprydning over de seneste år, og Per Wold-Olsen pointerer, at når systemerne er færdigtunede i 2010, er vækst over markedsniveauet et must.

I løbet af perioden er udgifterne nedbragt med 750 mio. kr., og der ventes yderligere besparelser på op til 200 mio. kr. i 2011, når de sidste tilpasninger i GN Resound er på plads ved udgangen af 2010.

»Vi måtte gøre det, vi måtte, og nu er vi klar til at gøre det, vi skal, for vi kan ikke spare os til rigdom. Vi er nødt til at drive toplinjen frem,« siger Per Wold-Olsen. Han kalder 2010 et »mellemår«, hvor GN Store Nord skal have styr på de forandringer, der er sket i virksomheden, så kulturen bevares fremadrettet og ikke ødelægges, når fokus igen er på salg.

»Du kan skabe forandringer, og det har vi gjort, men du skal også have forandringerne ind under huden, og det skal vi bruge 2010 til, inden vi går over i tredje fase, som er at få forretningen til at vokse,« siger Per Wold-Olsen.