Storstilet fransk hjælp til bilindustri

Den franske regering står klar med en håndsrækning på 37-44 mia kr. til landets kriseramte bilindustri - og vil ikke nødvendigvis vente på EU-Kommissionens eventuelle godkendelse.

Læs mere
Fold sammen
PARIS: Den franske stat vil komme landets bilindustri til undsætning med en gevaldig håndrækning, erklærede premierminister François Fillon i går.

»Vore anstrengelser til fordel for fabrikanterne vil være massiv. Hvad taler vi om? Summer der er i størrelsesordenen fem eller seks mia. euro (37-44 mia. kr., red.),« sagde Fillon under en storstilet konference for bilindustrien i landets finansministerium.

Europæiske bilfabrikanter har igen sendt personale hjem i såkaldt teknisk midlertidig arbejdsløshed og står desuden med likviditetsproblemer til op over begge ører, fordi bankerne ikke kan eller vil låne dem penge.

Utålmodighed
Og regeringen vil ikke vente evigt på grønt lys fra EU-Kommissionen, der var mødt op i Paris i form af industrikommissær Günther Verheugen.

»Vi venter på, at Kommissionen udtaler sig, men jeg siger med det samme, at vi ikke venter tre måneder. Vi vil ikke gentage det, som skete med finansieringsplanen for bankerne. Vi venter ikke, det er et nødstilfælde,« understregede Fillon.

Sideløbende med det nationale initiativ arbejder den franske regering på at samle opbakning til en fælles EU-hjælpepakke til sektoren. Flere europæiske regeringer har allerede støttet industrien under krisen ved at indføre nye særlige skrotpræmier. Hvis en fransk bilist skifter sin mindst ti år gamle bil ud med en ny og miljøvenlig slags, bliver der således trukket 7.500 kr. fra i prisen, mens en tysker snart vil kunne hente 18.600 kroner på en lignende manøvre. Også Spanien er på vej med lovgivning.

ECB bundet
Men det er ikke nok, mener blandt andet den franske regering, der peger på, at Den Europæiske Centralbank i modsætning til sin amerikanske modpart ikke må hjælpe bilfabrikanterne med de forbrugslån, som mange anvender til bilkøb.

EU-kommissær Verheugen lod dog i går forstå, at han først ønsker at se, hvad den nye amerikanske præsident Barack Obama vil gøre på området.

De præcise betingelser for den franske stats håndsrækning til landets bilsektor bliver fremlagt de kommende dage, men premierministeren præsenterede allerede i går tre hovedkrav: Fabrikanterne må ikke lukke fabrikker i Frankrig, de skal rejustere forholdet til underleverandører, og de skal standse udbetaling af bonus og dividende til topchefer og aktionærer.