Stormomsust kagemand vil sælge gourmet-pizza

Trods prygl fra Facebook-venner, fagforeninger og demonstrationer vil Agnes Cupcakes åbne flere end 50 butikker og udvide med nyt pizzakoncept. Men finansieringen er ikke på plads.

»Der er blevet skabt opmærksomhed om vores brand, og det vil gavne os på sigt. Når vi åbner i Aarhus, så ved alle, hvem vi er. Vi har opnået en højere kendskabsgrad på grund af omtalen i medierne,« siger Kristian Vangs­gaard, der dog fortryder udtalelser om sine ansatte, men han anslår, at to millioner danskere nu kender til hans virksomhed. Fold sammen
Læs mere
Lyt til artiklen

Vil du lytte videre?

Få et Digital Plus-abonnement og lyt videre med det samme.

Skift abonnement

Med Digital Plus kan du lytte til artikler. Du får adgang med det samme.

Manden bag udskældte Agnes Cupcakes gør klar til at udvide sin forretning betragteligt. Til april åbner han i København, hvad han kalder et gourmet-pizzaria, en ny café og endnu en kopkagebutik.

Derudover vil han åbne mindst to butikker i Hamburg i Tyskland i første halvår af 2012. Målet er at have hele 55 butikker i Danmark og udlandet, inden 2015 er omme. Sådan lyder det fra Kristian Vangsgaard, der fik danskerne til at tabe underkæben, da han i dagbladet Politiken kaldte sine ansatte for dovne »wannabe reality TV-stars«, mens han i deres ansættelseskontrakter truede med bøder på en kvart million kroner, hvis de sladrede om hans hemmelige kageopskrifter.

Meldingerne fra ejeren af den lille kopkagebutik fik oprørte københavnere ud i fakkeloptog med beskyldninger om »slavekontrakter«, og Kristian Vangsgaard måtte gå den tunge vej til møder med fagforeningen HK Handel. Med fagforeningen indgik han kort før jul en overenskomst, som betød, at han måtte slette truslen om en bod på 250.000 kroner og love at betale sine ansatte tillæg for aftenarbejde.

Salget af kopkager led

Den negative omtale af virksomheden kan have kostet 10 til 20 procent af omsætningen i december, lyder Vangsgaards bud på skaderne. Men han er overbevist om, at omtalen gavner Agnes Cupcakes på den lange bane.

»Der er blevet skabt opmærksomhed om vores brand, og det vil gavne os på sigt. Når vi åbner i Aarhus, så ved alle, hvem vi er. Vi har opnået en højere kendskabsgrad på grund af omtalen i medierne,« siger Kristian Vangs­gaard og anslår, at to millioner danskere nu kender til hans virksomhed.

Vangsgaard oplever, at han er blevet ramt af janteloven.

»Det er typisk dansk, at man har behov for at hakke på en dansk virksomhed, som er på vej frem. Det har virket for rosenrødt til, at folk kunne lide det.«

Mangler kapital

Kritikken af forholdene hos Agnes Cupcakes er kommet på et uheldigt tidspunkt, da Agnes Cupcakes er afhængig af at få kapital fra nye investorer, hvis planen om de 55 butikker inden 2015 ikke skal ramle.

»Der skal store penge til for at rulle vores plan ud i Tyskland,« siger Kristian Vangsgaard og oplyser, at han var i dialog med investorer, allerede inden sagen brød ud, og at forhandlingerne endnu ikke er afsluttet.

Han fastholder dog, at finansieringen vil falde i hak, og han vil på baggrund af sine erfaringer i Danmark gøre ekstra meget for at sikre de ansatte ordentlige arbejdsforhold - også når han åbner i Tyskland.

Foruden Agnes Cupcakes, som findes tre steder i københavnsområdet, har Kristian Vangsgaard åbnet Lauras Bakery og Darleens Frozen Yogurt. De næste skud på stammen bliver et gourmet-pizzaria under navnet Vinnies Italien og en café med navnet Ricks Café.

Han er overvejende tilfreds med sin egen håndtering af kritikken fra kunder og fagfore-ninger.

Som det eneste fortryder Kristian Vangs­gaard, at han kaldte sine ansatte for »wannabe reality TV-stars« og sagde, at »flere af dem gider ikke lave noget«.

»Det var en personlig frustration, som jeg udtrykte. Men fremover vil jeg nok holde en eventuel frustration for mig selv,« forklarer han