Stormombrust Uber kan ændre den danske taxilovgivning

Taxi-tjenesten Uber vækker politisk debat, efter at dansk politi for første gang har sigtet Uber-chauffører. En ny taxilovgivning kan være på vej.

Københavns Politi har indledt de tre første sager mod personer, der transporterer andre via mobilappen Uber. Fold sammen
Læs mere
Foto: KAI PFAFFENBACH

Der er lagt op til, at den omdiskuterede taxi-tjeneste Uber bliver genstand for heftig debat på Christiansborg.

Det erfarer Berlingske, som har talt med flere partier, der forventer, at en ny taxilovning allerede vil blive drøftet inden jul. Der er ifølge Berlingskes oplysninger nedsat et kommissorium på vegne af Transportministeriet, hvor det vil blive diskuteret, om der er plads til nye løsninger i taxibranchen som for eksempel Uber.

»Vi går nu i gang med en politisk proces, hvor vi skal kigge på, hvordan vi justerer taxilovgivningen, så vi tager højde for, at der kommer nye teknologiske muligheder og nye måder at gøre tingene på. Jeg håber, at der kommer en snarlig afklaring, for det er utilfredsstillende for alle parter, at Uber endnu ikke ved, om de kan få grønt lys,« siger Venstres trafikordfører, Kristian Pihl Lorentzen.

Fire chauffører sigtet

I Danmark har Uber det senere år været igennem et decideret stormvejr, hvor Trafikstyrelsen allerede politianmeldte taxi-tjenesten få timer efter lanceringen i november 2014. Siden er Uber blevet politianmeldt af flere omgange, men for første gang har Københavns Politi nu opsigtsvækkende valgt at sigte fire Uber-chauffører for ulovlig taxikørsel, selvom en domstol endnu ikke har truffet afgørelse om, hvorvidt kørselskonceptet er lovligt eller ej.

Sigtelserne sker til trods for, at advokaturchef Vibeke Thorkil-Jensen fra Københavns Politi i et internt brev 27. oktober i år har bedt sine medarbejdere om ikke at skrive sager på Uber-chauffører, før der foreligger en retlig vurdering af, hvorvidt det er lovligt.

»Jeg har netop fået at vide, at færdslen skulle have udsendt et bødeforlæg til en Uber-chauffør. Det er ikke meningen på nuværende tidspunkt, da vi skal have en retlig vurdering af, om Uber-kørsler er en overtrædelse af taxilovens § 1 stk.1,« skriver hun i brevet, som Berlingske er i besiddelse af.

Politiet: Et spørgsmål om prioritering

Ifølge Søren Wiborg, politikommissær ved København Politis Færdselsafdeling, skyldes den ændrede praksis, at politiet nu er nået frem til en aftale om, hvordan de skal håndtere sagerne mod Uber.

»Det har ikke været et højt prioriteret område. Vi vil stadigvæk ikke jagte Uber-chauffører, men hvis vi stopper dem i forbindelse med færdselskontroller, bliver de sigtet, og der bliver ført en sag videre,« forklarer han.

Er det ikke problematisk for retssikkerheden, at I kun stopper dem ved færdselskontroller?

»Sådan er det jo med mange af de færdselsting, vi beskæftiger os med. Det er også vanskeligt at se, hvem der kører for Uber, så det er noget, vi tager, når vi stifter bekendtskab med chauførrerne,« siger Søren Wiborg.

Lovgivningen er problemet - ikke Uber

Godt et år efter, at Uber gik ind på det danske taximarked, har mange danskere taget Uber til sig. Flere end 100.000 har hentet Ubers app, mens 1.500 har tilmeldt sig som chauffører.

Både Venstre, Konservative og Liberal Alliance hilser fortsat taxi-tjenesten velkommen i Danmark.

»Når vi laver ny lovgivning, skal der være plads til Uber. Der skal være samme krav til alle operatører, så konkurrencen er lige og fair, men det er ikke sikkert, at kravene skal være de samme som i dag,« siger trafikordfører for Konservative, Rasmus Jarlov.

Liberal Alliances erhvervsordfører, Joachim B. Olsen, mener ikke, at problemet er Uber, men lovgivningen.

»Vi har lige nu en situation, hvor politiet opfatter et koncept som ulovligt, selvom ingen ved, om det er tilfældet eller ej. Det kan ingen være tjent med, og derfor bør vi fra politisk side gøre op med os selv, om nye løsninger så som Uber skal være velkomne i Danmark. Det mener jeg bestemt, at de skal, og derfor vil jeg opfordre regeringen til at tage fat på denne problemstilling i de kommende vækstforhandlinger,« siger Joachim B. Olsen.

»Man skal jagte Uber«

Hos Dansk Folkeparti bliver der dog »på ingen måde givet tilladelse til Uber« med partiets stemme.

»Det er pirattaxier, og de skal bare stoppes. Jeg synes, at man skal jagte Uber, fordi de kører rundt uden tilladelser, skaber unfair konkurrence og tjener sorte penge. Det gælder om at få Uber stoppet hurtigst muligt,« siger Kim Christiansen, trafikordfører for Dansk Folkeparti.

Også Enhedslistens transportordfører, Henning Hyllested, mener, at det er »glædeligt«, at politiet har sigtet fire Uber-chauffører.

»Uber er ikke deleøkonomi, men en virksomhedsmodel, som under dække af begrebet deleøkonomi vil medvirke til at deregulere en hel branche og udsætte chaufførerne for lønpres og social dumping. Uber repræsenterer en tilbagevenden til en rå og ureguleret kapitalisme, som for længst er forladt. Men jeg er ikke i tvivl om, at der fra politisk side gøres et forsøg på at »holde hånden over« Uber. Og da politiet i øjeblikket kan undskylde sig med mangel på ressourcer, går det jo op i en højere enhed,« siger Henning Hyllested.

Transportminister Hans Christian Schmidt (V) ønsker ikke at udtale sig om Uber, da virksomheden i øjeblikket er meldt til politiet, men han siger til Berlingske:

»Jeg vil nu tage en snak med ordførerne, og så skal vi overveje, hvordan der kan sættes en hensigtsmæssig proces i gang i forhold til at ændre reguleringen,« siger Hans Christian Schmidt.