Storkæde trækker fra

Forhandlerkæderne har sin andel i cykelbranchens øgede omsætning. En kæde skiller sig dog markant ud og har oplevet stor vækst de seneste år.

Foto: Liselotte Sabroe. Fri BikeShop har indført en masse fordele for sine kunder over hele landet - her i blandt fire gratis servicetjek ved køb af ny cykel. Her ses tre medarbejdere i butikken på Nørrebro i København. Fra venstre: Felix Danielsen, Simon Overgaard (ejer) og Jacob Nielsen.
Læs mere
Fold sammen

Den stigende omsætning i cykelbranchen kan også aflæses i tal fra landets største forhandlerkæder. Fra 2008 til 2012 har de ni største kæder øget omsætningen med 134 millioner, viser tal fra Retail Institute Scandinavia.

Går man tallene efter i sømmene, kan man dog konkludere, at det ikke er alle kæder, der har været lige gode til at profitere på danskernes tendens til at lange flere penge over disken for deres cykler. Tallene viser nemlig, at nogle få kæder har mistet omsætning, mens andre har holdt sig stabile og oplevet mindre forøgelser.

Én kæde skiller sig dog væsentligt ud som en bjergprikket holdkaptajn i fuld fart på vej op ad de franske alper. Fri BikeShop har med sine 75 butikker på landsplan nemlig trodset snak om krise og svindende forbrug, og direktør Morten Kold kan med tilfredshed konstatere, at Fri BikeShop har øget omsætningen med 123 millioner kroner siden 2008.

Han genkender ligesom organisationen Danske Cykelhandlere tendensen til at cyklerne bliver dyrere og mere avancerede - til gengæld har kæden også gjort sit til at styrke sin position på markedet.

»Efter krisen indtraf, blev vi tvunget til at revurdere vores strategi og kigge på, hvad det var vi skulle gøre for at holde fast. Vi brugte stor tid og mange ressourcer på at forstå vores kunders behov og ønsker for derefter at indrette vores butikker efter det,« siger Morten Kold.

Kundeambassadører

Han indrømmer, det lyder banalt, men kædens forretningsstrategi er blevet gentænkt fra produktportefølje til salg og service.

»Vi har løftet kvaliteten på vores produkter, hvilket har gjort, vi har vundet markedsandele. Mange vil måske tro, at det alt skulle være billigere, efter krisen kom. Det skal det måske nogle steder - bare ikke i cykelbranchen. Folk vil gerne betale for et produkt, der holder i længere tid. Der er rigtig mange, der er interesserede i at få en kvalitetscykel.«

Derudover har kæden indført fordele, som gælder kunder over hele landet ved at tilbyde landsdækkende gavekort, bytteservices, ligesom kæden nu tilbyder lukrative finansieringsmodeller, så kunden kan betale cyklen af over tid, hvilket også er fordelagtigt, hvis man skal investere i en dyr cykel.

Kæden yder samtidig fire gratis servicetjek ved køb af ny cykel. Men i stedet for at lade det være stående ved et åbent tilbud, indkalder kæden aktivt kunden til tjek, ligesom man vil kende det fra bilsyn og hos tandlægen. Det skaber nemlig kunderelationer.

Her spiller personalets kompetence spiller også ind, mener direktøren. Løbende bliver både cykelmekanikere og salgspersonale trænet og videreuddannet til at forstå nyt udstyr og teknologi i en cykelbranche, der konstant er i bevægelse, ligesom alle bliver trænet i forståelse af kundesegmenter.

»Vi har mål om at være de bedste til at vejlede kunderne. Det skaber ambassadører for forretningen, når der gives den gode service. Det er verdens bedste markedsføring, når kunden har følelsen af at have fået en god vejledning og har lyst til at komme igen,« siger Morten Kold.

Ifølge Retail Institute Scandinavia udgør de ni kæders butikker en femtedel af branchens samlede forhandlere. I 2012 udgjorde kæderne godt 37 procent af branchens omsætning.