Storinvestorer i »3«: Det værste er overstået

Allerede til nytår vil der være sorte tal på bundlinien hos det tidligere så udskældte mobilselskab »3«, som nu har rundet 200.000 kunder. Men det har taget længere tid, end ejerne - konglomeratet Hutchison Whampoa og Wallenberg-familiens Investor-selskab - troede.

De to storinvestorer i mobilselskabet »3« tror på, at det værste nu er overstået, og at der allerede til nytår vil være sorte tal på bundlinien, selv om det har taget længere tid at nå dertil, end de forventede.

»3« ejes for 60 procents vedkommende af Hongkong-konglomeratet Hutchison Whampoa, mens den svenske milliardærfamilie Wallenbergs investeringsselskab Investor AB ejer de resterende 40 procent.

»Hutchison-gruppen som helhed venter, at vore 3G-investeringer vil nå i balance på driftsomkostningerne før nytår. Tiden med heftige investeringer ligger bag os. Vi kan nu begynde at udnytte det udstyr, vi har på plads. Det er vigtigt, at vi er parate til at spille efter regler, der er forskellige fra de regler, som de siddende selskaber (de gamle telemonopoler, red.) bruger. Vi har en ganske udmærket konkurrenceposition, som jeg er sikker på har opbakning fra begge de store investorer,« siger Hutchison Whampoas koncernfinansdirektør, canadieren Frank J. Sixt, til Berlingske Tidende.

»Det er en investering«

Det bekræfter Adine Grate Axén, finansdirektør i det Stockholm-baserede Investor.

»Jeg er helt enig. Vi står i en meget udmærket position og er med helt fremme med mobilt Internet og med indhold. Investor AB er her også for at blive. Man må huske, at dette er en investering, og det tager tid. Investor og Hutchison er begge gode investorer. Ingen af os ville have gjort det, hvis vi ikke troede på det,« understreger hun.

»3«, som begyndte i Sverige i 2001 og i Danmark i oktober 2003, har ifølge egne tal netop rundet 200.000 danske kunder, som tillige bruger telefonen flittigt til data, altså Internet-adgang.

»Hutchisons og Investors investeringsprofiler er ganske ens. Vi har mange gange foretaget langtidsinvesteringer, som blev set som hurtige udbytter med korte markedsbriller, men vi er altid blevet belønnet ved at have et længere tidsperspektiv. Nogle gange bygger man bare fremtidens forretning,« siger Frank J. Sixt

Er I blevet overrasket over den lange tid, som det har taget at få folk med på 3G?

»Ja, det har taget en hel del længere tid, end vi havde håbet på. Det vigtigste, der så er sket i denne udviklingsperiode, er, at den avancerede Internet-verden, som om muligt har udviklet sig endnu mere i USA end her, er nået så langt, at alle nu er overbeviste om, at en stor del af fremtiden ligger i mobilitet. Hvis jeg var skuffet over udviklingshastigheden indtil nu, ser jeg i dag en accelererende hastighed i ændringer af folks adfærd, som vi er i en meget, meget gunstig stilling til at udnytte fordelene ved,« siger Frank J. Sixt.

Men hvornår giver »3« overskud i Skandinavien?

»Resultatet i Skandinavien vil blive betydeligt bedre i år, end det var sidste år. Og vi vil i slutningen af i år være i en position her, som ikke er ret forskellig fra resten af vore net i slutningen af i år. Jeg forventer sandelig, at disse selskaber gør det godt her,« siger koncernfinansdirektøren.

Penge nok i baglandet

»3« vil være landsdækkende til sommer, så kunderne ikke længere hopper ud på konkurrenternes almindelige og langsommere GSM-mobilnet, når der ikke er 3G-dækning, hvor de står. »3« er også i gang med at indføre en ny teknologi (HSDPA), som sætter hastigheden op fra i dag max. 384 kilobit i sekundet til op til 3,6 megabit i sekundet. Det slår fint de flestes bredbåndsforbindelser derhjemme.

Indtil oktober 2006 var »3« det eneste mobilselskab, der tilbød 3G-telefoni. Men Frank J. Sixt frygter ikke konkurrencen fra pengetanken i Danmarks største teleselskab, TDC, som på et halvt år har fået over 36.000 3G-kunder.

»3-selskaberne overalt i verden, og især i Skandinavien, er finansielt stærke, måske sågar stærkere end nogen af de siddende selskaber, som vi er oppe mod. Hutchison er et meget stort selskab. Vi har investeret i størrelsesordenen over to milliarder euro, lidt over 600 millioner euro her. Det viser, at vi ikke er bange for at fortsætte konkurrencen. Vi rykker fremad, og det vil vi blive ved med,« siger Frank J. Sixt med eftertryk.

»3« har på bare tre år brændt 1,8 milliarder kroner af i Danmark og har kæmpet med dårlig service, dårlig dækning og dårlige mobiltelefoner til 3G-nettet.

»Jeg kan ikke lide ordet `tab'. Jeg foretrækker at kalde det en investering. Oprigtigt har det taget en smule længere for netværk, Internet-teknologien og telefonmodellerne at udvikle sig til det punkt, hvor vi kan levere varen, men vi er ret tæt på at være der nu,« siger Frank J. Sixt.

Slut med rædselshistorie

Den nyeste satsning fra »3«, X-serien, lægger op til en fast månedspris og derefter ubegrænset brug af Internet, TV, elektronisk post, Skype-telefoni og brug af straksbeskedprogrammerne Yahoo og MSN Messenger. Idemanden bag strategien hedder Frank J. Sixt. Den gør op med den traditionelle måde at afregne på.

»Nøglen er, at det virker fremragende, det går hurtigt, det er let at bruge, og det tilbyder et maksimum af valgmuligheder, uden at forbrugeren skal frygte for, hvad det koster. Der er ingen ende på historierne om folk, der er blevet chokeret over prisen for at gå på nettet. Ikke nødvendigvis bare i vort net. Folk har været rædselsslagne over, hvad de har måttet betale, især for dataoverførsler. Det skal være slut nu,« siger koncernfinansdirektøren..

Han »er for gammel og vis« til at ville sætte forventede tal på, hvor mange kunder X-serien vil skaffe, men henviser til, at »3« har god succes i Italien og Australien og venter tilsvarende flere kunder alle andre steder.

Så fremtiden ser meget lys ud?

»Det kunne være et nyt slogan, ha ha. Ja, og nutiden er ved at blive forfærdeligt interessant...«