Storhandel af vandflyselskab giver trecifret millionbeløb til dansk trio

Tre danske rigmænd forgyldes atter af vandfly. Den internationale kapitalfond Bain har betalt i omegnen af 3 milliarder kroner for det fusionsselskab, som de tre danskere har andel i.

Foto: Asger Ladefoged. Vandflyveren, der er sat i rute mellem Aarhus og København fotograferet i Københavns Havn efter sin første tur fra Aarhus 24 . maj 2016. Turen tager 45 minutter hver vej.. (Foto: Asger Ladefoged/Scanpix 2016)
Læs mere
Fold sammen

Lars Henrik Nielsen, Jesper Mourier og Rene Mourier er fætre, og sammen har de skabt en succesfyldt forretning bestående af vandflyruter i særdeleshed Maldiverne.

I 2013 solgte de vandflyselskabet Maldivian Air Taxi til investeringsfonden Blackstone, hvilket betød, at de høstede en gevinst på ca. 550 millioner danske kroner i deres fælles selskab, Seaplane Holding.

Men vandflyselskabet fortsatte med at kaste penge af sig, skriver Børsen. Blackstone fusionerede med rivalen Trans Maldivian Airways, hvilket resulterede i verdens største flåde af vandfly. Fusionselskabet er nu solgt til den internationale kapitalfond Bain for 500 millioner dollars, og det forsøder tilværelsen hos de tre danske rigmænd.

De beholdt nemlig 10 procent af fusionsselskabet, og når selskabets gæld er trukket fra, giver det et danskerne »et pænt trecifret millionbeløb.« Vandflytrioen går i forvejen ikke bekymrede til banken, for de kan hver især bryste sig af at have egenkapital på cirka 400 millioner kroner i deres personlige selskaber.

»Nu er barnet så flyttet helt hjemmefra, og det er dejligt, selvom vi da også kniber en tåre. Vi fik en god pris, som vi er tilfredse med,« siger Lars Erik Nielsen, som fortsat skal være en del af bestyrelsen i vandflyselskabet, til Børsen.

(Artiklen fortsætter under billedet)

Foto: Søren Bidstrup. Lars Erik Nielsen har startet vandflyver-taxi selskab op på Maldiverne i 1992, som de frasolgte i 2013, og som senere fusionerede med Trans Maldivian Airways. Trioen beholdt 10 procent af fusionsselskabet, og det høster de nu betragtelige summer på. Fold sammen
Læs mere

Lars Erik Nielsen var også manden, der var med til at etablere en vandflyrute mellem København og Aarhus, der gør det muligt at rejse mellem landets to største byer på samlet set en time.

Det er selskabet Nordic Seaplanes, der står bag ruten, og i 2017 kunne selskabet mønstre et lille overskud i investeringsselskabet DHC6 Invest, der afholder udgifter til vandflyveren. Selve selskabet Nordic Seaplanes måtte dog konstatere et underskud på godt en million kroner.