Store TV-selskaber og forlag tilbyder ly fra Youtube-storm

Store TV-selskaber og forlag positionerer sig selv som »sikre havne« frem for annoncering på Youtube og andre Google platforme.

Foto: LOIC VENANCE. Arkivfoto. Store tv-selskaber og forlag positionerer sig selv som »sikre havne« fremfor annoncering på Youtube og andre Google platforme.
Læs mere
Fold sammen

I løbet af de seneste to uger er en boykot af annoncering i Google-medier gået globalt. Boykotten startede i England og spredte sig globalt, da købestærke marketingfolk hos blandt andet Coca-Cola, Volkswagen med flere stoppede samarbejdet med Youtube og Google efter en lang række rapporter om annoncer, der vises ved siden af ekstremistiske og nedsættende videoer. Google har offentligt undskyldt og har lavet ændringer i sin politik for annoncering.

Det skriver Financial Times.

»Hver gang nogen har et problem, er det en andens forretningsmulighed. Og hvis nogen kan få gavn af virksomheder på udkig efter et sikkert annonceringsmiljø, så er det os,« siger Peter Naylor, leder af annoncesalg hos Hulu, som er en videostreamingsservice, der er ejet af Walt Disney, 21st Century Fox, Comcast og Time Warner.

Det digitale reklamemarked er eksploderet. I USA konkurrerer det nu med de 70 mia. dollar, som årligt bruges på TV-reklamer. Marketingfolk er meget opmærksomme på, hvordan deres penge bliver brugt, hvem der ser reklamerne og hvor reklamerne dukker op online.