Store prisforskelle på billeasing

Beregninger. Det er populært blandt danske virksomheder at lease et køretøj frem for at købe det. Men priser på markedet for billeasing svinger meget, og samtidig kræver leasing nøje beregninger fra virksomhedens side, hvis det ikke skal ende med at tilføje firmaet ekstra udgifter.

Lyt til artiklen

Vil du lytte videre?

Få et Digital Plus-abonnement og lyt videre med det samme.

Skift abonnement

Med Digital Plus kan du lytte til artikler. Du får adgang med det samme.

____simple_html_dom__voku__html_wrapper____>____simple_html_dom__voku__html_wrapper____>Køb en varebil til 150.000 kr. eller leas samme vogn for 3.500 kr. om måneden. Det er er reelt et valg, mange virksomheder står over for, og stadigt flere vælger det sidste.

Her kan virksomheden nemlig spare ressourcer og overlade en del administration af forsikringer og afgifter til leasingbureauet. At lease en bil er desuden ikke nær så kapitalkrævende, som at gå ud og købe den, og er derfor mere barmhjertigt i forhold til bundlinjen.

Ifølge ErhvervsBladets pristjek på markedet koster det mellem 2.000 og 4.500 kr. at lease en varevogn som en Nissan Primastar, der normalt ville koste 150.000 kr. at købe hos en bilforhandler. Men så binder man sig til gengæld også i tre eller fire år, alt afhængig af hvor man vælger at lease sit køretøj.

Prisforskellene mellem udbyderne er dog stor, og testens dyreste firmaer CarCo og Autolease er mere end dobbelt så dyre som testens billigste firma, BF Leasing.

Udregn kilometerPrisen på leasing handler dog i høj grad om, at virksomheden har sit hjemmearbejde i orden. Både bindingsperiode og månedlig ydelse afhænger nemlig af, hvor mange kilometer firmaet tilbagelægger i det leasede køretøj.

Ifølge produktchef i Nordania Leasing, Henrik Friis Mortensen, er det derfor vigtigt, at en virksomhed, der eksempelvis vil lease en varevogn, hurtigt gør sig klart, hvor meget bilen skal bruges.

- Normalt er det bedst, hvis en kunde kan sige temmelig præcist, hvor mange kilometer bilen skal køre. Som hovedregel er man som virksomhed bundet af det antal, man aftaler med leasingbureauet. Og det bliver kun dyrere, jo mere man kører ud over det aftalte antal, siger han og fremhæver, at det derfor bedst kan betale sig, at aftale et lidt højere antal kilometer, end det man reelt regner med at køre.

Alt imens markedet for leasing vokser støt, kommer der også flere spillere på markedet. Det gør det samtidig nemmere for leasing-lystne virksomheder at shoppe rundt mellem forskellige udbydere.

Mulighed for fleksibilitetRene Ubbesen fra SAC Leasing, der har specialiseret sig i leasing af varebiler, forklarer, at de enkelte virksomheder sagtens kan forhandle sig frem til fleksible pakkeløsninger, der passer til deres behov.

- I byggebranchen, hvor aktiviteten svinger meget, kan firmaerne sagtens få meget fleksible aftaler. Vi er jo interesserede i at fastholde kunderne, og hvis det indebærer at ændring i leasing-aftalen undervejs, er vi positive over for det, understreger han.

Som relativt nystartet virksomhed skal man dog være forsigtig med et begive sig ud i et leasing-eventyr.

For iværksættere er prisen for at lease nemlig højere, især hvis leasingfirmaerne er usikre på virksomhedens fremtidsgrundlag.

Det fortæller Carsten Amtoft, der er leasingkonsulent i Sydleasing.

- At lease er jo reelt at låne penge ud. Derfor kigger vi eksempelvis på et firmas regnskaber, før vi fastsætter en pris. Og det er klart, at hvis udviklingen er dårlig, eller firmaet har underskud, vil vi kræve et væsentlig højere depositum, siger han.