Store navne dropper Copenhagen Fashion Week

Dårlig økonomi har ramt en række af dansk modes flagskibe, der derfor har meldt afbud til den forestående modeuge.

Et af de store modehuse, der har meldt afbud til modeugen, er Day. Her er det fra modehusets show under sidste modeuge i august sidste år. Fold sammen
Læs mere
Foto: Michael Bothager/ Scanpix
Når Copenhagen Fashion Week gør sit indtog i København om tre uger, bliver det uden flere af de kendte modehuse, skriver metroXpress. Flere store modehuse smækker nemlig kassen i og laver ingen show i den kommende modeuge.

Baum und Pferdgarten er blandt de modehuse, der har droppet at lave show. De har ellers været fast deltager ved de seneste modeuger. Årsagen er dårlig økonomi.

»Vi skulle bruge mange flere penge, end vi har. Vores to designere gider ikke gå på kompromis og lave noget halvhjertet. Det er ikke nogen hemmelighed, at hele vores branche ligger underdrejet. Vi blev reddet på målstregen sidste år, så 2009 skal vi bruge på at sunde os, før vi til 2010 kommer igen,« siger pr-chef i Baum und Pferdgarten Christian Hansen.

Et stort show koster godt og vel en halv million kroner, oplyser manager for modeugen Anne Persson fra Danish Fashion Institute.

Nærmere graven
De penge kan andre modefirmaer som Day, Bitte Kai og Won Hundred nu spare, for de deltager heller ikke for første gang i flere år.

Også her er årsagen dårlig økonomi, vurderer Kim Grenaa, der er kreativ direktør i mode- og reklamebureauet Style Counsel.

Han advarer om, at firmaerne stiller sig selv et skridt nærmere graven ved ikke at deltage i modeugen.

»Showet er med til at give identitet til brandet. Det er ikke kun for de 1.000 mennesker, der ser showet. Videomaterialet kan bruges et halvt år efter på skærmene i tøjbutikkerne. Samtidig er det vigtigt, at vi har noget at vise frem til udlandet, når de kommer på besøg. Her er vi selvfølgelig svækkede, når nogle af de store mærker ikke kommer,« siger han.

Day: Vi gider ikke modepressen
Days fravær skyldes ifølge eget udsagn ikke dårlig økonomi. I august holdt firmaet et kæmpe show for at fejre sit 10-års-jubilæum, og et nyt show ville blegne i forhold til, lyder forklaringen:

»Vi vil i stedet i højere grad henvende os til slutbrugeren end til modepressen. Vi deltager dog med nogle events, men hvad ved vi ikke endnu,« siger pr- og marketingschef Tanja Nipper.

Copenhagen Fashion Week starter den 3. februar.