Store løsninger til mindre virksomheder

It-værktøj. Mindre virksomheder har basalt set brug for de samme it-funktioner som store koncerner. Det er filosofien bag en række it-løsninger, som IBM har skræddersyet til mmv-markedet.

Der er størrelsen til forskel på en mindre eller mellemstor dansk virksomhed (mmv) og en global koncern.

Men it skal i dag understøtte forretningen i begge tilfælde, og i den sammenhæng adskiller de to former for virksomheder sig ikke.

Det er filosofien bag en ny mmv-satsning fra IBM med det fængende navn Express Advantage. I store træk går det ud på, at en række løsninger, som it-koncernen traditionelt har tilbudt til de helt store virksomheder, nu bliver skaleret ned, så løsningerne passer til de mindre og mellemstore virksomheder.

Skræddersyet til de småPakken kombinerer et partnernetværk med service samt en række hardware- og softwareløsninger.

- Vi har nu gjort en række produkter mere tilgængelige for mmv'erne. Vi har typisk gjort løsningerne mindre og dermed mindre komplicerede. I et stykke software kan der være mange komponenter, der skal indstilles, når man har med en stor virksomhed at gøre. Nu har vi ved softwaredelen skåret ned på de komponenter, så de bliver nemmere at gå til og mere relevante for en virksomhed, der ikke besidder en større it-afdeling, forklarer salgsdirektør i IBM Danmark, Jan Thomsen.

Express Backup er et eksempel på, at produkterne i højere grad bliver skræddersyet til mindre virksomheder.

Når en virksomhed vælger at investere i en backup-løsning fra IBM følger en installations cd-rom med, der guider brugeren gennem installationen, ligesom man kender fra it-produkter til forbrugersegmentet.

Guide gør det nemtHer skal man blandt andet tage stilling til, hvor ofte der skal tages backup samt en række andre forholdsvis simple spørgsmål.

Den form for guide vil ikke forekomme til større løsninger, da it-afdelingen her selv vil konfigurere løsningen. Med Express er der på forhånd udvalgt de komponenter, som en mmv har behov for, så virksomheden dermed kan komme hurtigt i gang.

Både i Danmark og mange andre lande oplever IBM, hvordan mindre og mellemstore virksomheder i højere grad end tidligere fokuserer på innovation og på at orientere sig mod nye markeder og forretningsmuligheder, der kan øge væksten.

Disse ambitioner er ifølge Jan Thomsen, salgsdirektør i IBM Danmark, med til at øge efterspørgslen efter high-end løsninger, der er tilpasset mmv-behov.

- Budskabet med disse løsninger er, at mindre og mellemstore virksomheders problemstillinger ikke adskiller sig fra de store virksomheders. Små virksomheder fusionerer, og de har desuden kontorer i udlandet. Det betyder, at økonomisystemer skal kunne styres fra alle dele af verden, og samtidig stiller det store krav til ekstern kommunikation, forklarer Jan Thomsen.