Store likviditetsproblemer ved vindmøllesalg i Kina

Det kinesiske vindmøllemarked er ikke nogen dans på roser, og kun en lille del af markedet havner i hænderne på internationale aktører som Vestas, Siemens og Gamesa.

Det kinesiske vindmølleselskab Goldwind havde ved udgangen af første halvår udeståender hos kunderne for over 6,5 mia. kroner, og selskabets indtjening dykkede sidste år med 75 procent. Fold sammen
Læs mere
Foto: Søren Bidstrup
Lyt til artiklen

Vil du lytte videre?

Få et Digital Plus-abonnement og lyt videre med det samme.

Skift abonnement

Med Digital Plus kan du lytte til artikler. Du får adgang med det samme.

Men de lokale spillere, der omfatter Goldwind, Sinovel og en del andre producenter, har det ligeledes svært i et marked, hvor priserne er lave, og likviditeten i de fleste projekter er dårlig.

»Sundhedstilstanden hos de fleste kinesiske leverandører er ikke god - den er direkte dårlig. Priserne er stadig pressede til en vis grad, og likviditeten er utrolig dårlig. Man skal have en sund balance for at leve det igennem. Man får meget lidt forudbetaling, og mange af de kinesiske producenter leverer møller stort set uden eller med meget lille forudbetaling,« siger Jens Olsen, der de seneste fem år har haft ansvar for Nordex i Kina og Asien, men som forlod virksomheden i juli.

Det kinesiske vindmøllemarked gik fra i 2010 og 2011 at være på omkring 17.000-18.000 megawatt i årlig nyopsat kapacitet til sidste år at falde til omkring 13.000 megawatt, hvilket var en hård omgang for de markedsdominerende spillere. I særdeleshed Sinovel og også Goldwind blev hårdt ramt på såvel omsætning som indtjening.

Det seneste regnskab fra Goldwind giver en indikation af situationen i forhold til likviditeten på det kinesiske vindmøllemarked. Selskabet havde ved udgangen af første halvår udeståender hos kunderne for over 6,5 mia. kroner, og selskabets indtjening dykkede sidste år med 75 pct.

»Det er ikke en dans på roser, det kan jeg godt hilse at sige dig. Det kan godt være, at man kan få en lille forudbetaling på 10-15 pct., men specielt på den sidste betaling på 5-10 pct. accepterer mange kinesere, at der bliver betalt fem år senere, når garantien udløber. Man skal kigge meget på likviditeten i markedet, for den er jo afgørende for alt,« siger Jens Olsen.

Betalingerne er et mindre problem i Europa, for her betaler kunderne »stort set til tiden«, mens de kinesiske kunder trækker betalingerne. Mange gange bliver de sidste penge i forbindelse med endelig overdragelse reduceret eller aldrig betalt, ifølge Jens Olsen.

»Så du har virkelig et problem her rent likviditetsmæssigt. Det kan godt være, at kreditrisikoen er minimal på statsejede virksomheder, men hvis det er sådan, at du ikke bliver betalt før 3-4 år efter, er det sådan set ligegyldigt,« siger Jens Olsen.

Han tilføjer, at der er grænser for, hvor meget man som vindmølleproducent kan belaste sin balance med hensyn til udeståender. For de udenlandske spillere er problemet endvidere fortsat, at de kun får en lille andel af det samlede marked.

»Udenlandske aktører er nede på en markedsandel på omkring 5-6 pct. på et marked, som er faldet. Vi ser fortsat begrænset markedsadgang i flere henseender, så situationen har ikke ændret sig væsentligt. Den er tværtimod blevet værre, hvis du spørger mig. Med hensyn til prisdannelse og den generelle tilstand i industrien,« siger Jens Olsen og fortsætter:

»Udenlandske aktører får vel deres 600-700 megawatt til deling, og så er der ikke rigtigt mere tilbage. Det et ikke meget i et 13.000-15.000 megawatt stort marked med de investeringer, der nu engang ligger i Kina. Det er en sørgelig historie i mange henseender, det må jeg ærligt indrømme.«

Han venter dog, at de udenlandske aktører Vestas, Siemens og Gamesa, trods deres beskedne markedsandel, vil fortsætte og vente på, at der sker en oprydning blandt de kinesiske spillere.

»Hvis man har råd, overskud og vilje til det, skal man stå igennem 2014 og 2015, og så vil jeg tro, at der kommer en vending i 2016 og 2017, hvor man formentlig begynder at se på andre ting end bare prisen på selve møllen. Her og nu handler det om at trimme organisationen, så det står mål med det marked, der nu engang er,« siger Jens Olsen.