Store forsinkelser rammer amerikanske havne

En lønstrid med havnearbejderne er én blandt flere ting, der lige nu fører til store forsinkelser i havnene på den amerikanske vestkyst. For to år siden var en arbejdsnedlæggelse i samme havne dyr for APM Terminals.

Foto: LUCY NICHOLSON

Ulmende uro blandt havnearbejderne og problemer med at håndtere fragten fra nogle af de nye gigant-containerskibe er blandt de problemer, der lige nu fører til de værste forsinkelser i 10 år i havneterminalerne på den amerikanske vestkyst.

Konflikten har bl.a. fået detailhandlen i USA til at rette henvendelse til Barack Obama til at involvere sig i sagen, fordi butikkerne har problemer med at få fat i strandet godt, skriver Financial Times.

Strejker for to år siden

For godt to år siden voldte store arbejdsnedlæggelser i havnene store problemer for bl.a. Mærks-enheden APM Terminals i Long Beach. Arbejdsnedlæggelsen førte dengang til, at store rederier som Maersk Line og Hapag-Lloyd, Tysklands største containerrederi, omdirigerede skibe til Mexico for at få den losset.

Situationen er lige nu værst i nabohavnene Los Angeles og Long Beach, som samlet set håndterede 41 procent af den amerikanske containertrafik i 2013. Men de høje volumener og den simrende lønkonflikt med havnearbejderne betyder forsinkelser i alle havnene på den amerikanske vestkyst.

Lange køer - og mangel på pomfritter

Håndteringsproblemerne har bl.a. ført til, at der har været lange køer af containterskibe i San Pedro Bay. Det volder lige nu store problemer for den amerikanske detailhandel, der må vente på varerne, ligesom den også den amerikanske landbrugs- og produktionsindustri er ramt. Problemerne med fragten førte bl.a. for nylig til, at McDonalds's i Japan måtte rationere kundernes pomfritter.

En af hovedudfordringerne er de store volumener, som de nye store gigant-containerskibe kan fragte. Både havnene i Los Angeles og Long Beach består af mange mindre containerterminaler, som bliver overvældet af de store mængder fragt.

Svært at løse

Men forklaringerne på forsinkelserne i de amerikanske havne lige nu skyldes flere ting. Ifølge havneanalytiker fra Drewry Shipping Consultans, Neil Davidson, er der mange forklaringer.

»Det er ikke kun en en eller to grunde. Det handler om seks eller syv helt urelaterede grunde, hvilket gør det så meget mere vanskeligt at løse,« siger Neil Davidson til Financial Times.

For to år siden, da havnene var ramt af en storstrejke, kostede det enorme summer. Dengang var APM Terminals hårdt ramt.