Store forsikrings-selskabers kunder er mest utrygge

Kunderne i landets mindre forsikringsselskaber er mere tilfredse og loyale end kunderne i de store forsikringsselskaber, viser ny analyse.

Kunder i små forsikringsselskaber er meget mere loyale end hos gigantene. Foto: Martin Sylvest Andersen
Læs mere
Fold sammen

Det er mere trygt at være kunde i et mindre forsikringsselskab end at være kunde i et stort forsikringsselskab. Det er resultatet af en ny undersøgelse foretaget af konsulenthuset Loyalty Group, der har spurgt 3.500 danske forsikringskunder.

I undersøgelsen er kunderne blandt andet blev spurgt om, hvor attraktiv de oplever deres eget selskab i forhold til konkurrenterne, og hvor tilfredse de er med den behandling, de får af deres forsikringsselskab. Og svarene giver et entydigt billede.

Således indtages de seks bundplaceringer af landets seks største forsikringsselskaber, mens henholdsvis Lærerstandens Brandforsikring, GF Forsikring og Alka efterfulgt af en gruppe af mindre selskaber scorer højest i undersøgelsen.

I bunden med en score på blot 51 ud af 100 ligger If, der er Nordens største forsikringsselskab og femtestørst i Danmark, og her beklager kommunikationschef Rikke Thomsen udfaldet.

»Generelt tager vi den slags undersøgelser alvorlige, og i det daglige arbejder vi altid med at forbedre vores kundetilfredshed, i alt hvad vi siger og gør. Vi tager undersøgelsen med i det samlede billede, men vi måler også selv vores kunders tilfredshed, og det er ikke helt det samme billede, vi ser der. Men vi tager det selvfølgelig seriøst og er ikke tilfreds med at ligge sidst i den undersøgelse,« siger hun.

Næstdårligst er Nykredit Forsikring, der i 2010 blev købt af Gjensidige og derfor er en del af den norske Gjensidige-gruppen. Men Gjensidiges kommunikationschef, Trine Andrup, ønsker ikke at forholde sig til den dårlige placering i undersøgelsen.

»Vi har ingen kommentar til Loyalty Groups resultater. Vi forholder os til den årlige Epsi-undersøgelse (kundetilfredshedsundersøgelse fra analyseinstituttet Epsi, red.) i branchen samt vores egne analyser,« oplyser hun.

Berlingske Business gjorde herefter Trine Andrup opmærksom på, at Gjensidige også i den seneste Epsi-undersøgelse havde de mest utilfredse kunder, men hun fastholder, at Gjensidige ikke har nogen kommentarer.

Ifølge Mikkel Korntved, direktør i Loyalty Group, har de store selskaber en tendens til at blive for upersonlige i deres behandling af kunderne.

»Man kan jo se, at de mindre forsikringsselskaber gennemsnitligt har et meget højt tilfredsheds- og loyalitetsniveau i forhold til de andre. De store selskaber har rigtig svært ved at skabe den her intimitet, hvor kunden ikke føler sig som et nummer i systemet. Og det er en af årsagerne til, at billedet ser sådan ud,« siger han.

»Hvis man kigger på topscorerne, så er det kendetegnende ved dem, at der er en form for fællesskabsfølelse omkring dem. Både Lærerstandens Brandforsikring og GF Forsikring er jo medlemsejede forsikringsselskaber, hvor man får penge tilbage, hvis der ikke har været skader, og Alka hører jo også til i fagbevægelsen,« tilføjer han.