Store flyaktier styrtdykker efter nye rejsevejledninger i europæiske lande

Hos en lang række af Europas største luftfartsselskaber tog aktiekursen et ordentligt dyk mandag. Coronasmitten er blusset op på flere yndede rejsedestinationer, og det har ført til nye restriktioner og rejsevejledninger for en række lande.

Flere store europæiske flyaktier styrtdykker på børsen mandag efter nye restriktioner og rejsevejledninger i flere europæiske lande. Arkivfoto: Adrian Dennis/AFP/Ritzau Scanpix Fold sammen
Læs mere

Coronasmitten er blusset op igen på flere europæiske rejsedestinationer, og det har ført til, at flere områder har fået genindført restriktioner, og at flere lande har ændret deres rejsevejledninger.

Det kan nu også mærkes på børsen, hvor flere af de store europæiske luftfartsselskaber led markante tab mandag, skriver Financial Times.

I regionerne Galicien og Catalonien i Spanien er der genindført visse restriktioner, efter at smitten igen er blusset op. Det har ført til, at Storbritannien nu sender alle rejsende fra Spanien i karantæne efter endt rejse, ligesom Norge har indført lignende tiltag. I Frankrig fraråder man »på det kraftigste« besøg i Catalonien.

De danske rejsevejledninger er endnu ikke ændret.

Flere danske charterbureauer meldte mandag, at der ikke er ændringer i aktiviteten, men de nye vejledninger og restriktioner har til gengæld ramt flere europæiske flyaktier.

Således faldt EasyJet med otte pct. mandag. IAG, der ejer British Airways, faldt med seks pct. Lufthansa faldt med fem pct., mens Ryanair dykkede med  fire otte pct. Tidligere på mandagen lå de til markant større tab.

Det skriver Financial Times.

SAS, der er noteret på den svenske børs, slap mandag med et fald på en kvart pct.

Ifølge Financial Times beretter Ryanair, at en anden bølge i efteråret var flyselskabets »største frygt lige nu«, og at det var forhåbningen, at de forskellige europæiske regeringer ikke ville indføre yderligere rejserestriktioner i et »meget udfordrende år«.

Selv om det måske er for tidligt at tale om en decideret anden bølge, kan genopblusningen være »gift for den her industri«, som Sydbanks aktieanalysechef, Jacob Pedersen, tidligere har sagt. Det skyldes, at det kan blive en meget omkostningstung affære at genåbne en flyrute for at måtte lukke den igen – eller hvis feriegæsterne ombestemmer sig som følge af udviklingen i smitten.

Både TUI, Bravo Tours og Spies meddelte mandag, at de ikke oplever ændrede aktiviteter eller udfordringer med de destinationer, typisk populære ferieøer, de flyver til.

Derfor opfordrer både Spies og direktøren for Dansk Rejsebureau Forening, Lars Thykier, til, at der laves diffentierede vejledninger fra område til område, som vi kender det fra Sverige, hvis danske myndigheder laver ændringer i rejsevejledningen til eksempelvis Spanien.

»De to store rejsedestinationer i Spanien ud over Malaga-området og Alicante er De Kanariske Øer, Mallorca og Menorca, hvor der ikke er nogen problemer med smitte. Derfor giver det ikke mening, at man lukker ned for alle områder. Der er – alene på grund af geografien – et behov for en opdelt rejsevejledning,« sagde Lars Thykier til Ritzau.