Storcentre håber på nulvækst

Efter at have holdt finanskrisen fra livet ganske længe må også storcenteroperatøren Steen & Strøm forholde sig til faldende kunde- og omsætningstal. Storcentrene skruer nu kraftigt ned for forventningerne og håber på nulvækst i både 2008 og 2009.

Omsætningen i storcentreoperatøren, der blandt andet ejer og driver Field’s, Bruuns Galleri og Glostrup Storcenter, faldt i tredje kvartal med to procent. Nu håber operatøren på nulvækst. Fold sammen
Læs mere
Foto: Brian Rasmussen/ Scanpix
Steen & Strøm, der herhjemme driver en række af landets største shoppingcentre, har længe virket usårlige af finanskrisen.

Mens den øvrige detailhandel har meldt om faldende salg og færre kunder, er det lykkedes Steen & Strøm at holde næsen oven vande, og i stedet kunne rapportere om omsætningsvækst og yderligere investeringer herhjemme og i udlandet. Men nu går den ikke længere.

Omsætningen i storcenteroperatøren, der blandt andet ejer og driver Field’s, Bruuns Galleri og Glostrup Storcenter, faldt i tredje kvartal med to procent, og marketingdirektør Claus Tüchsen er ikke i tvivl om, at det er den økonomiske afmatning og finanskrisen, der nu også har fået fat i storcentrene.

”Det måtte ramme os, i og med at det påvirker forbrugerne som det gør. Derudover kommer vi fra nogle høje salgstal i både 2006 og 2007, som uanset hvad, havde svære at leve op til,” siger marketingdirektøren.

Nulvækst vil være fint
Han understreger, at storcenteroperatøren fortsat ser lyst på fremtiden og ikke nødvendigvis forventer, at omsætningen vil fortsætte sit fald.

”Men det er svært at spå om, for det afhænger af, hvad der sker i finanskrisen. Klinger den af, eller bliver den ved med at trække forsider? Og hvad sker der med renten? Den slags påvirker forbrugerne meget,” siger Claus Tüchsen.

Men positive forventninger eller ej, betyder det seneste kvartals fald, at Steen & Strøm nu sænker forventningerne til årets endelige resultat, der før lød på en dæmpet vækst.

”Vi forventer at ligge på et niveau sidste års omsætning. Det vil vi være ganske tilfredse med,” siger Claus Tüchsen og fortæller at også 2009-forventningerne er skruet ned.

”Hvis vi kan ligge på samme niveau som dette her år, vil det være tilfredsstillende,” lyder det fra marketingsdirektøren.

Mere markedsføring skal fremtidssikre
I 2007 omsatte Steen & Strøm for 16,2 milliarder kroner, og havde i alt 76,5 millioner kunder, fordelt på de 16 storcentre, selskabet driver. De nye tal for tredje kvartal i år viser dog også, at kunderne simpelt hen er begyndt at blive hjemme, og kundestrømmen faldt med tre procent.

Steen & Strøm har derfor lagt ny marketingsstrategi for 2009 for atter at lokke de danske forbrugere ind i storcentrene.

”Marketingmæssigt vil vores indsat blive mere taktisk baseret end de foregående år. Vi øger blandt andet vores fokus på at have slagtilbud, sådan at det bliver en gennemgående trend i detailhandlen og vores centre,” siger marketingdirektør Claus Tüchsen og tilføjer:

”Det er jo ikke sådan, at der ikke er et forbrug til stede, tværtimod er der stadig et stort potentiale derude, vi skal bare være klar til at slås for det.”

Omsætningsnedgangen i tredje kvartal kom især fra de såkaldte udvalgsvarer, altså sko, tøj, elektronik o.s.v., der oplevede et fald på fem procent.

I samme periode steg omsætningen i dagligvarebutikkerne i de danske storcentre med seks procent, men Claus Tüchsen fastholder alligevel, at det er attraktivt for detailhandlen at høre hjemme i et center.

"I krisetider og tider med lavkonjunkturer mener jeg, det er en fordel at ligge i et center. Marketingsbudgettet er sikret på forhånd og man ligger side om side med andre gode detailhandlere, der også trækker kunder til," siger han.