Stor tysk mediefusion falder på gulvet

De tyske medier Prosiebensat.1 og Axel Springer har droppet fusionsplaner, der ville have skabt en samlet mediekoncern med en markedsværdi på 14 mia. euro. Det er anden gang på ti år, at fusionsforhandlinger mellem parterne falder på gulvet.

De tyske medier Prosiebensat.1 og Axel Springer har droppet fusionsplaner, der ville have skabt en samlet mediekoncern med en markedsværdi på 14 mia. euro. Fold sammen
Læs mere
Foto: MARC TIRL/JENS KALAENE

Det skriver Financial Times.

Selv hvis Axel Springer, som er Europas bedst sælgende tabloid-avis, og Prosieben, der sidder på knap halvdelen af det tyske marked for tv-reklamer, kunne blive enige om at slå pjalterne sammen, ville de møde stor udfordringer fra de tyske konkurrencemyndigheder som følge af dominansen på det tyske mediemarked.

Netop konkurrencemyndighederne blokerede for ti år siden et lignende fusionsforsøg.

I stedet annoncerede parterne onsdag, at de vil indlede et fælles projekt, der skal fremme digitalt iværksætteri. Selskaberne vil sammen investere i nye, digitale projekter og sælge aktieposter i nye virksomheder i gengæld for reklamer.

- Vi fokuserer på at arbejde sammen i den digitale sektor. Men der er ingen planer om at ændre vores forretningsstruktur, siger en talsmand fra Axel Springer til Financial Times.

Nyheden kommer blot en uge efter, at Axel Springer tabte en budkrig om FT Group. Et bud på 750 mio. pund, svarende til 8 mia. kr., blev afvist af mediekonglomeratet Pearson, som ejer det britiske finansmedie Financial Times. Ifølge en kilde nær sagen gik FT Group til japanske Nikkei, som bød 844 mio. pund, svarende til 8929 mio. kr.