Stor Telenor-besparelse opgives

Telenor opgiver at udlicitere sin kundeservice med 625 medarbejdere, som skulle spare selskabet for penge.

Jon Erik Haug (t.v.), administrerende direktør for Telenor i Danmark, må opgive at udlicitere sin kundeservice, som ellers sammen med sammenlægningen af Telenors net med Telias skulle have givet store besparelser. Her ses han sammen med Telias administrerende direktør i Danmark, Søren Abildgaard, da de præsenterede planerne om sammenlægningen. Arkivfoto: Jens Nørgaard Larsen, Scanpix Fold sammen
Læs mere
Lyt til artiklen

Vil du lytte videre?

Få et Digital Plus-abonnement og lyt videre med det samme.

Skift abonnement

Med Digital Plus kan du lytte til artikler. Du får adgang med det samme.

Danmarks næststørste teleselskabs udsigt til store besparelser har lidt skibbrud, efter at forhandlingerne om at udlicitere selskabets kundeservice har måttet opgives.

Telenor, som hører til blandt verdens ti største mobilselskaber, har siden marts forhandler med »en ekstern, international partner«, som skulle overtage 625 Telenor-ansatte i Aalborg, som står for Telenors kundeservice. Telenor har hele tiden holdt partnerens navn for sig selv.

Fortsætter med at søge

»Vi har afbrudt forhandlingerne med vor partner, da vi ikke kunne få enderne til at mødes i den endelige aftale. Vor langsigtede strategi er fortsat en øget brug af partnere, og vi vil arbejde videre ad dette spor,« siger Telenors administrerende direktør i Danmark, Jon Erik Haug, i en pressemeddelelse.

Han forklarede i marts til Business.dk, at det handler om »over tid at spare omkostninger«.

»Men, nej, du får ikke tal på, hvad vi sparer,« sagde han dengang.

En vigtig brik

Telenors finansdirektør i Danmark, Henrik Skov, sagde i maj til Business.dk i forbindelse med kvartalsregnskabet, at han ser positivt på resten af 2012 som følge af netop udliciteringen af kundeservicen og aftalen med Telia om at bygge de to selskabers mobilnet sammen allerede fra i år.

Telenor gik tilbage på stort set alle linier i årets første tre måneder, hvor selskabet mistede 21.000 mobilkunder og næsten en kvart milliard i omsætning. Samtidig blev indtjeningsmargenen trykket to procent til 20, og kundernes gennemsnitlige forbrug faldt fra 168 kroner i julekvartalet til nu 153 kroner pr. næse - oftest, fordi de skifter fra hovedmærket Telenor til Telenors lavprisselskaber CBB og Bibob, hvor man ofte kan få det samme til den halve pris.

Telenors kundeservice skulle fortsat ligge i Aalborg, som var dér, hvor mobilselskabet Sonofon i sin tid opstod. I 2000 overtog Telenor mobilselskabet Sonofon og sidenhen internetleverandøren Cybercity, som begge tog moderselskabets navn for nogle år siden.

Telenor ejer i Danmark lavprismobilselskaberne Bibob og CBB Mobil.