Stor renovering af borerig i Esbjerg Havn

Semco Maritime i Esbjerg skal de to næste måneder renovere en enorm borerig for omkring 200 millioner kroner. Arbejdet kommer til at involvere 400 mand, der skal arbejde i døgndrift.

Transocean sender boreriggen John Shaw til Esbjerg, hvor Semco Maritime står for en større renovering. Fold sammen
Læs mere
Lyt til artiklen

Vil du lytte videre?

Få et Digital Plus-abonnement og lyt videre med det samme.

Skift abonnement

Med Digital Plus kan du lytte til artikler. Du får adgang med det samme.

____simple_html_dom__voku__html_wrapper____>____simple_html_dom__voku__html_wrapper____>Der bliver et mylder på Esbjerg havn. Mandag tøffer den enorme borerig med navnet John Shaw nemlig ind i den vestjyske havn, hvor den de næste to måneder skal renoveres af ingeniør- og entreprenørvirksomheden Semco Maritime.

Boreriggen er 85 meter lang, 64 meter bred og 110 meter høj, og for at kunne holde de mange tusinde tons stål sikkert til kaj, mens 400 personer renoverer riggen, har Semco Maritime hamret ekstra stærke fortøjningspullerter 18 meter ned i kajen.

»Vi mærker i disse år en stigende efterspørgsel på modernisering og opgradering af ældre borerigger, som vi har specialiseret os i. Alene John Shaw har en ordreværdi på omkring 200 millioner kroner. Så det er en af de større enkeltordrer for Semco Maritime, og den største type borerig, som vi overhovedet har mulighed for at tage ind i Esbjerg,« siger senior vice president Hans Peter Jørgensen fra Semco Maritime.

Indtil videre har Semco Maritime selv 300 ansatte klar. Derudover anslår Hans Peter Jørgensen, at boreriggen vil skabe beskæftigelse for omkring 100 medarbejdere hos underleverandører.

Inden modtagelsen af boreriggen har Semco Maritime blandt andet opført et adgangstårn på kajen og præfabrikere moduler og andet udstyr, som skal monteres om bord på boreriggen. På den måde kan arbejdet kan gå i gang samme sekund, John Shaw anløber Esbjerg.

Det er af hensyn til de store udgifter, som en forsinkelse kan medføre for operatøren af boreriggen, at det er nødvendigt at arbejde i døgndrift, indtil den leveres tilbage til operatøren Transocean om 70-80 dage.

Renoveringsarbejdet omfatter en gennemgang og udskiftning af alle bærende stålkonstruktioner, modernisering af beboelses- og opholdsrum og nye badeværelser.

Ligesom der skal udføres em sikkerhedsopgradering af redningsudstyr og gennemgang og udskiftning af alle rør og elektriske installationer. Under vandet skal et dykkerhold inspicere og renovere de undersøiske dele af boreriggen. Endelig skal selve boreudstyret serviceres, renoveres og genmonteres.