Vil du lytte videre?
Få et Digital Plus-abonnement og lyt videre med det samme.
Allerede abonnent? Log ind
Skift abonnement
Med Digital Plus kan du lytte til artikler. Du får adgang med det samme.
Hov, giv os lov at afspille podcasten. Den er klar, når du har klikket ‘Tillad alle’
Boreriggen er 85 meter lang, 64 meter bred og 110 meter høj, og for at kunne holde de mange tusinde tons stål sikkert til kaj, mens 400 personer renoverer riggen, har Semco Maritime hamret ekstra stærke fortøjningspullerter 18 meter ned i kajen.
»Vi mærker i disse år en stigende efterspørgsel på modernisering og opgradering af ældre borerigger, som vi har specialiseret os i. Alene John Shaw har en ordreværdi på omkring 200 millioner kroner. Så det er en af de større enkeltordrer for Semco Maritime, og den største type borerig, som vi overhovedet har mulighed for at tage ind i Esbjerg,« siger senior vice president Hans Peter Jørgensen fra Semco Maritime.
Indtil videre har Semco Maritime selv 300 ansatte klar. Derudover anslår Hans Peter Jørgensen, at boreriggen vil skabe beskæftigelse for omkring 100 medarbejdere hos underleverandører.
Inden modtagelsen af boreriggen har Semco Maritime blandt andet opført et adgangstårn på kajen og præfabrikere moduler og andet udstyr, som skal monteres om bord på boreriggen. På den måde kan arbejdet kan gå i gang samme sekund, John Shaw anløber Esbjerg.
Det er af hensyn til de store udgifter, som en forsinkelse kan medføre for operatøren af boreriggen, at det er nødvendigt at arbejde i døgndrift, indtil den leveres tilbage til operatøren Transocean om 70-80 dage.
Renoveringsarbejdet omfatter en gennemgang og udskiftning af alle bærende stålkonstruktioner, modernisering af beboelses- og opholdsrum og nye badeværelser.
Ligesom der skal udføres em sikkerhedsopgradering af redningsudstyr og gennemgang og udskiftning af alle rør og elektriske installationer. Under vandet skal et dykkerhold inspicere og renovere de undersøiske dele af boreriggen. Endelig skal selve boreudstyret serviceres, renoveres og genmonteres.