Stor optimisme i storcentre på genåbningsdagen: Selv ikke voksende internethandel kan spolere humøret

Trods fire måneders nedlukning har butikkerne i landets storcentre holdt skindet på næsen. Få er gået konkurs, og blandt landets storcenterdirektører er der udbredt optimisme. Selv voksende internethandel kunne ikke spolere den store genåbningsdag.

 
Genåbningen af Danmark er i gang. Få overblikket over seneste nyt om situationen her. Video: Ida Marie Odgaard, Reuters/Ritzau Scanpix. Redigering: Kristina Finne. Fold sammen
Læs mere
Lyt til artiklen

Vil du lytte videre?

Få et Digital Plus-abonnement og lyt videre med det samme.

Skift abonnement

Med Digital Plus kan du lytte til artikler. Du får adgang med det samme.

Mens flere butiksstrøg skæmmes af butikker med tildækkede vinduer, var det ikke det billede, der mødte kunderne, da storcentrene genåbnede onsdag.

Selvom udvalgsvarebutikkerne i storcentrene har været tvangslukket i fire måneder, er det et fåtal af butikkerne, der har måttet dreje nøglen om. Og samtidig har det været nemt at genudleje de tomme lejemål.

Optimismen var kort sagt stor blandt landets storcentre på dagen for genåbningen. Selv ikke den voksende internethandel kan tage modet fra en eneste storcenterdirektør.

Danske Shoppingcentre, der tæller 18 storcentre over hele landet, har kun oplevet få konkurser under nedlukningen.

»I 2020 havde vi – på trods af corona – flere udlejninger end opsigelser. Vi skrev altså flere lejekontrakter, end der blev opsagt lejemål i 2020. I vores verden er det ret tilfredsstillende, at vi kunne lave flere kontrakter i et år som 2020, der var præget af så meget usikkerhed,« siger Jesper Faurholdt, CEO i Danske Shoppingcentre.

Han fortæller, at udlejningen lå 15 procent højere i 2020 end i 2019, og at de nye lejere fordeler sig i tre hovedkategorier: café og restaurant, tøj og sport samt bolig og øvrigt med cirka en tredjedel til hver.

Jesper Andreasen, der er fjerde generation i spidsen for storcentret Rødovre Centrum, tror, at genåbningen vil trække meget af onlinehandlen tilbage til de fysiske butikker. Arkivfoto: Thomas Lekfeldt Fold sammen
Læs mere

En sult efter at komme ud

Jesper Faurholdt ser lyst på fremtiden for shoppingcentrene – både på den korte og den lange bane – også selv om internethandlen er accelereret under coronakrisen.

»Erfaringen fra foråret 2020 er, at kunderne kom relativt hurtigt tilbage til shoppingcentrene fra genåbningen i maj og frem mod sommeren. Så vi er ikke bekymrede for shoppingcentermarkedet hverken på den korte eller lange bane,« siger Jesper Faurholdt.

»Coronapandemien har måske været med til at accelerere udviklingen mod mere onlinehandel, men jeg tror, at der er en sult efter at komme ud og være sammen. Vi har respekt for onlinehandel, og det er indarbejdet i vores strategiplaner,« siger Jesper Faurholdt.

Thomas Thomsen, shopping center manager, Field's

»Folk savner at komme ud og handle – folk vil ud og have oplevelser, og det kan vi tilbyde.«


Også fra Rødovre Centrum er meldingen, at det er et fåtal af butikkerne, som er gået ned under krisen, og at det ikke har været et problem at få nye lejere ind. Ud af centrets 160 butikker er det kun et par stykker, som stod tomme, da centret åbnede onsdag klokken ti, fortæller Jesper Andreasen, administrerende direktør og medejer af Rødovre Centrum.

Hans tro på storcentrenes fremtid er usvækket.

»Coronakrisen har helt sikker skubbet til udviklingen i retningen af mere onlinehandel, og det har regeringen været medvirkende til ved at opfordre folk til at gå online og handle. Til gengæld tror jeg, at den fysiske genåbning vil trække handel tilbage i meget stort omfang. Den bevægelse, der har været over mod online, er ikke noget, der fylder ret meget i min verden,« siger Jesper Andreasen.

»Vi havde en fantastisk start på 2020 før corona med fremgang i både januar og februar. Så snart vi er af med mundbindet, er vi næsten tilbage til en normal hverdag, og så tror jeg bestemt, at vi kører igen. Vi er ikke så bekymrede,« siger Jesper Andreasen, der for nylig i Berlingske fortalte, at Rødovre Centrum har udvidelsesplaner.

Der vil altid være brug for fysiske butikker

I storcentret Field's på Amager er det ligeledes meget få butikker, der har drejet nøglen om under nedlukningen, og Thomas Thomsen, shopping center manager i Field's, har »en god fornemmelse«, når det gælder den kommende tid.

»Vi havde en rigtig stærk genåbning sidste forår, og det viser, at folk gerne vil ud i fysiske forretninger, hvor der er stort udvalg og et godt butiksmix. Folk savner at komme ud og handle – folk vil ud og have oplevelser, og det kan vi tilbyde,« siger Thomas Thomsen.

Heller ikke Thomas Thomsen ser en stor trussel fra onlinehandel, selvom onlinebutikkerne har lukreret på, at de fysiske butikker har været lukket, og selvom coronakrisen har accelereret udviklingen mod mere onlinehandel.

»Mange af de butikker, som klarer sig bedst i vores portefølje, er dem, som arbejder seriøst med en omnichannel-strategi, hvor de både har en fysisk butik og onlinesalg. Der vil altid være brug for fysiske butikker,« siger Thomas Thomsen.

De kommende måneder bliver afgørende for mange butikker, lyder meldingen fra Danske Shoppingcentre, der står bag blandt andet Frederiksberg Centret og Lyngby Storcenter.

»Det er for tidligt at sige, om alle butikkerne klarer den. Der er stadig mange, der ikke har fået udbetalt kompensation fra hjælpepakkerne for nedlukningsperioden, og det er de kommende seks måneder, som vil blive afgørende,« siger Jesper Faurholdt og tilføjer:

»Rigtig mange af vores butikker ligger inde med julevarer og vintervarer, og nu risikerer de også, at nogle af forårsvarerne er solgt af gadebutikkerne i løbet af den måned, hvor de har kunnet holde åbent. Dette gælder især tøjbutikkerne.«