Stor lavprisaktør på vej til Malmø

Et stort lavprisselskab vil åbne en håndfuld internationale ruter ud af Malmø lufthavn. Dermed optrappes den skandinaviske lavpriskrig, der allerede har kostet flere flyselskaber livet.

En kendt spiller fra lavprisverdenen vil åbne en håndfuld internationale ruter ud af Malmø lufthavn. Blandt de mulige selskaber er lavprisgiganten Easyjet, norske Norwegian og danske Sterling. Sidstnævnte har allerede en indenrigsrute mellem Malmø og Stockholm. Foto: Scanpix Fold sammen
Læs mere
Netop som det irske lavprisselskab Ryanair er ved at lukke og slukke for sine fem ruter til og fra Malmø lufthavn meddeler lufthavnen, at en ny lavprisaktør har meldt sin ankomst med en række nye internationale ruter.

»Jeg kan naturligvis ikke afsløre, hvem det drejer sig om. Men det er et kendt selskab, og det er ikke et lille selskab,« siger Helena Dolfie, informationschef i Malmø lufthavn. Hun glæder sig over, at der kommer en ny, stor aktør som erstatning for lavprisselskabet Ryanair, der for nogle måneder siden meddelte, at alle fem ruter ud af Malmø ville blive lukket i ved udgangen af oktober. Lukning skyldes, at selskabet ikke kunne få økonomi i driften af ruterne til bl.a. Barcelona, Madrid og London.

»Ryanair stod for omkring en tiendedel af vores trafik, og dermed en stor del af vores økonomi. Heldigvis fylder det nye selskab det hul ud,« siger Helena Dolfie.

Blandt de mulige spillere er giganten Easyjet samt de to nordiske lavprisselskaber, det børsnoterede norske Norwegian og det dansk- baserede, men islandsk-ejede Sterling. Norwegian, der for nylig har slugt lavprisselskabet FlyNordic, afviser dog at være på vej til Malmø.

»Det er ikke noget, jeg kender noget til. Og det er nyt for mig, at en ny aktør er på vej til Malmø,« siger informa- tionsdirektør Anne Grete Ellingsen.

Heller ikke Sterling vil umiddelbart vedkende sig ejerskabet til den sydsvenske satsning. Men den kommercielle direktør understreger, at Malmø er et interessant marked og at selskabet allerede har en rute mellem Stockholm og Malmø.

»Vi ser hele tiden ser på, hvordan vores markedet kan udvides,« siger Michael T. Hansen.

Lavprisselskaberne Germanwings, Centralwings og Air Berlin afviser at være i spil, mens det ikke lykkedes Berlingske Business at få en kommentar fra Easyjet.

Konkurrencen skærpes
Med den nye aktør skærpes lavpriskampen om det skandinaviske flymarked, der ikke blot har kostet Ryanairs Malmøruter og FlyNordics selvstændighed livet, men også har tvunget det svenske lavprisselskab FlyMe til at dreje nøglen om. Blodbadet kan meget vel fortsætte, idet der ifølge kilder i luftfartsbranchen på længere sigt næppe vil være plads til to lokale lavprisselskaber, nemlig Norwegian og Sterling.

Københavns Lufthavne er ikke overrasket over udsigten til en ny konkurrent.

»Vi havde forventet et eller flere nye flyselskaber for at fylde hullet efter Ryanair. Og det er klart, at det skærper konkurrencen yderligere,« siger kommunikationschef Anette Haaning.