Stor konkurrencesag på vej mod Google

De amerikanske konkurrencemyndigheder ventes inden for få dage at udtage stævning mod internetgiganten for misbrug af sin dominerende position. Google får dermed samme tur, som Microsoft tidligere har været igennem.

Konkurrencemyndighederne vil nu undersøge, om der er en skyggeside af internetgiganten Google. Arkivfoto: John MacDougall, AFP/Scanpix Fold sammen
Læs mere
Lyt til artiklen

Vil du lytte videre?

Få et Digital Plus-abonnement og lyt videre med det samme.

Skift abonnement

Med Digital Plus kan du lytte til artikler. Du får adgang med det samme.

Internetgiganten Google står over for den alvorligste trussel i sin 12-årige historie, og den kan aldeles ændre, hvordan virksomheder konkurrerer på nettet.

De amerikanske myndigheder forbereder ifølge flere nyhedsmedier en stævning mod Google som led i en omfattende undersøgelse af, om internetgiganten har misbrugt sin dominerende stilling på annoncemarkedet for netsøgninger.

Kan blive ny milepæl efter Microsoft

Konkurrencemyndighederne har hidtil mest set på selskabernes opkøb og frasalg, men denne gang går de efter Googles kerneområde, netsøgninger og de betragtelige indtægter, som følger af at være den mest brugte søgemaskine i verden. Den omfattende undersøgelse kan blive en lige så stor milepæl for konkurrencemyndighederne, som da softwaregiganten Microsoft i 1990erne kom i myndighedernes søgelys og endte med at skulle omstille forretningsgangen helt. Microsoft undgik dog at blive splittet op i flere selskaber, sådan som der indledningsvis var lagt op til.

I flere måneder har konkurrencemyndighederne indsamlet oplysninger om Googles søge- og annonceaktiviteter for at få klarlagt, om den måde, som søgeresultaterne fremvises på sammen med relaterede annoncer, strider mod konkurrenceloven. Det er tilsyneladende et spørgsmål om kort tid, før en formel undersøgelse sættes i gang, og Google modtager en stævning, skriver finansavisen Wall Street Journal samt New York Times.

Skærpet tilsyn under Obama

Ifølge den amerikanske konkurrencelov er det ikke ulovligt at have et monopol. Man må dog ikke skaffe sig det på illegal vis, ej heller misbruge det.

Men siden Barack Obama blev præsident, har myndighederne skærpet konkurrencetilsynet med virksomhederne. Google har de senere år været igennem adskillige undersøgelser, men stort set alle har drejet sig om internetgigantens opkøb, navnlig på netop annoncemarkedet.

Google fik først grønt lys af det amerikanske justitsministerium til købet af rejseselskabet ITA Software for nylig efter at have indvilliget i blandt andet at blive fulgt nøje af myndighederne fremover. Og tidligere på måneden indledte Justitsministeriet en undersøgelse af Googles køb af annoncetjenesten Admeld.

Google-imperiet breder sig

Googles strategi har været at levere gratis tjenester, der er udført så godt, at folk efterhånden bliver afhængige af dem. Lidt efter lidt er Google-imperiet udvidet fra den grundlæggende søgetjeneste til i dag også at omfatte e-post (Gmail), tekstbehandling (Google Docs), billedtjeneste (Picasa), videotjeneste (YouTube), oversættelse (Google Translate), bogindscanning (Google Books), korttjeneste (Google Maps) med gadevisning (Google Gadevisning), internetbrowser (Google Chrome) mobiltelefoner (Google Android), PCer (Chrome OS) og meget mere.

Google er blevet så stor en spiller, at myndigheder i både USA og EU holder skarpt øje med, hvad der foregår. Googles handlefrihed som den frække, der driller og konkurrerer med Microsoft, Apple og andre vægtige spillere, er indskrænket. EU indledte sidste år en undersøgelse af, om Google ændrer på søgeresultaterne for at favorisere sine egne nettjenester, sådan som flere klager har lydt. Undersøgelsen pågår fortsat.

Google sidder på to tredjedele af søgemarkedet i USA, i maj 2011 var markedsandelen ifølge analysefirmaet Comscore 65,5 procent. I flere europæiske lande ligge andelen helt oppe på 80 procent.

Google nægter at have foretaget sig noget ulovligt.

Næste udspil i sagen kommer fra det fem mand store panel af konkurrencekommissærer i Federal Trade Commission