Stor fremgang for danske PR-bureauer

De danske PR-bureauer er blevet bedre til at tjene penge, og generelt er omsætningen også øget i branchen. Væksten bremsede dog en anelse op sidste år, viser regnskaberne.

Jørgen Pedersen journalist og medstifter af firmaet Jøp, Ove & Myrthu, der ligger nummer et på listen over de bedst kendte PR-Bureauer. Fold sammen
Læs mere
Foto: Claus Bjørn Larsen
Der er gode penge i at servicere virksomheder med alt fra skrivehjælp til pressemeddelelser til rådgivning af topchefer.

Det viser en gennemgang af regnskaberne for stort set alle de PR-bureauer herhjemme, der har flere end en enkelt ansat på lønningslisten. Berlingske Business har fået fat på 31 ud af de 34 største PR-bureauers regnskaber.

Kigger man generelt på bureauerne steg omsætningen fra 2004 til 2005 med 18 pct., mens væksten fra 2005 til 2006 var på 13 pct.

Samtidig foregår der et benhårdt udskilningsløb, hvor enkelte bureauer – som Nordisk Kommunikation – har oplevet tilbagegang på over 40 pct. i omsætningen.

Omvendt stormer flere af branchens yngre aktører fremad med syvmileskridt: F.eks. voksede Prospect fra 2005 til 2006 med hele 74 pct., mens Radius voksede med 36 pct. Selv om flere af de mindre og specialiserede bureauer udfordrer de store, havde landets absolut største kommunikationshus GCI Mannov sit bedste år nogensinde i 2006. For to år siden stiftede Mannov datterselskabet Cohn & Wolfe bl.a. for at undgå interessekonflikter blandt bureauets kunder. En del medarbejdere og kunder blev derfor flyttet fra hovedbureauet til det nye firma. Og lægger man tallene fra Mannov og Cohn & Wolfe sammen giver det en rekordomsætning på over 60 mio. kr. sidste år.

Blandt de fire største bureauer i landet målt på omsætning – JØP, Ove & Myrthu, Advice og Holm – er det kun JØP, Ove & Myrthu der går en smule tilbage, hvis man sammenligner 2004 med 2006.

Få negative resultater
Kun fem af de 31 bureauer afleverede sidste år et direkte negativt driftsresultat. Kigger man på, hvor gode bureauerne er til at tjene penge, er højdespringeren Prospect med en kanonstærk driftsindtjening i forhold til omsætningen. Prospects driftsresultat viser, at bureauet tjener næsten 40 kr., hver gang der omsættes for en hundredekroneseddel.

Der har været godt gang i virksomhedshandler, fusioner, afnoteringer og børsintroduktioner de senere år. Og det afspejles også hos de bureauer, der har specialiseret sig i finansiel kommunikation.

Her er Prospect endnu engang et eksempel på fremgangen, mens konkurrenten Bottomline – der for nylig fik til opgave at hjælpe med Dong Energys børsnotering – også tjener gode penge. Bottomline har oplevet en vækst på næsten 90 pct. over de sidste tre regnskabsår, mens driftsindtjeningen ligger på 23 pct. i forhold til omsætningen.

Selv om væksten i branchen er aftaget, er bureauerne dog blevet bedre til at tjene penge de sidste tre år. Det samlede resultat før skat for branchen lå omkring 22 mio. kr. i 2004, mens det er steget til 51 mio. kr. i 2006. Kun fem af de 31 bureauer har ikke formået at tjene penge i 2006.

Tallene viser også en anden finurlighed. For mens flere PR-bureauer de senere år har råbt op om, hvor godt det går og har søgt ansatte med arme og ben, er der stort set ikke blevet flere medarbejdere generelt i branchen de sidste tre år. Omkring 378 mennesker var sidste år ansat i de 35 største danske PR-bureauer. Året før var tallet 372.

Med andre ord: De mange jobopslag og nyansættelser må være tegn på, at der er godt gang i svingdørene rundt omkring i landets PR-bureauer.