Stor energifusion giver Waoo nye tæsk

Endnu op mod 12.000 TV- og internetkunder forsvinder fra energiselskabernes fælles salgsselskab til Stofa som led i fusion mellem Sydenergi/SE og Nyfors.

Endnu et energiselskab forlader Waoo, som ellers var de danske elselskabers fælles satsning på at levere TV, Internet og telefoni i konkurrence med TDC. Foto. Waoo
Læs mere
Fold sammen

Problemerne fortsætter med at brage ind gennem væggen hos internet- og TV-udbyderen Waoo, som nu står til at miste endnu op mod 12.000 kunder, når Sydenergi/SE i det sønderjyske fusionerer med Nyfors i det nordjyske.

Sydenergi/SE ejer nemlig Danmarks næststørste kabel-TV-selskab Stofa, og som en del af fusionen skal de 11.000-12.000 fiberkunder hos Nyfors, som lige nu har internetforbindelser og/eller TV gennem Bredbånd Nord og dermed Waoo skifte til Stofa.

Dermed mister Waoo igen en stor kunde. Waoo var tænkt som de danske energiselskabers fælles salgsselskab for TV, telefoni og internetforbindelser, men i oktober 2012 købte Sydenergi/SE Stofa for 1,9 milliarder kroner og valgte dermed at trække sig fra Waoo-samarbejdet. I oktober 2014 indgik energiselskabet Trefor en banebrydende aftale med TDC om at lade TDCs datterselskab, YouSee, der er Danmarks største kabel-TV-selskab, stå for Trefors fibernet og alle leverancer til Trefors 95.000 kunder af TV, Internet og telefoni og dermed sætte Waoo på porten. I april i år købte Sydenergi/SE så 25 procent af fibernettene hos energiselskabet Verdo (det tidligere Energi Randers) i Randers og Hobro med 11.000 fiberkunder samt hos Sydfyns Elforsyning med 9.000 fiberkunder. Også her var Waoo leverandør, men Stofa har nu taget over.

Den planlagte fusion mellem Sydenergi/SE og Nyfors vil skabe et energiselskab med 320.000 andelshavere under navnet SE a.m.b.a. De to selskabers repræsentantskaber samt konkurrencemyndighederne skal først sige god for fusionen. En myndighedsgodkendelse ventes i løbet af 1. halvår 2016.

Energiselskaberne har igennem snart ti år gravet lysoptiske fiberkabler ned parallelt med deres strømkabler for at kunne levere internetforbindelser, TV og telefoni og dermed konkurrere med især TDC.

Stofa har i dag 450.000 TV-kunder, hvoraf en stor del er med i antenneforeninger.