Stor dansk kaffekrig lige om hjørnet

Gigantiske Starbucks byder danskerne på kaffe fra de første selvstændige Starbucks-kaffebarer i landet samtidig med, at Costa Coffee snuser til det danske marked. Baresso byder konkurrenterne velkommen på det danske marked.

Administrerende direktør for Baresso Kenneth Luciani driver sin kaffekæde med amore. Men der skal også tjenes penge. Det formåede Baresso ikke i 2013, hvor direktøren måtte konstatere et underskud på 2,7 mio. kr. Foto: Jens Nørgaard Larsen Fold sammen
Læs mere

Der er lagt op til kaffekrig i Danmark, når verdens største kaffekæde, amerikanske Starbucks, indtager centrale hovedstrøg i landet.

Hidtil har danske Baresso sat sig tungest på de travleste gadehjørner, blandt andet på Rådhuspladsen i København, på Kongens Nytorv og på Højbro Plads. Men nu får de altså selskab af et yderst velkendt kaffemærke.

I november sidste år meddelte Dansk Supermarked, som står bag Føtex, Bilka, Netto og Salling, at deres samarbejde med Starbucks er udvidet til at være et selvstændigt ben under koncernen. Hidtil har samarbejdet med den amerikanske kaffekæde udelukkende indbefattet kaffebarer i tilknytning til Dansk Supermarkeds butikker, men med det udvidede samarbejde slår Dansk Supermarked nu dørene op til selvstændige Starbucks-caféer. Martin Uebel, indkøbschef i Dansk Supermarked bekræfter over for Berlingske Business, at der er »nogle« Starbucks-butikker på trapperne, og placeringen bliver »på eller omkring Strøget i København.«

»Det er en effektuering af det, vi lagde op til i efteråret,« siger Martin Uebel.

Selv om Baresso allerede har 30 kaffe­barer, som mere eller mindre har samme vare­sortiment som Starbucks, bruger indkøbs­chefen ikke meget krudt på at forholde sig til konkurrenterne.

»Det er ikke noget, vi bruger energi på,« siger Martin Uebel, som mener, at der stadig er plads til flere kaffebarer til at slukke kaffe­tørsten hos danskerne.

»Det er et umodent marked, og Baresso har gjort det godt i forhold til at starte en kaffe­kultur i Danmark,« siger Martin Uebel.

Hos Baresso følger administrerende direktør og medejer Kenneth Luciani nøje med i udviklingen på markedet, men han mener ligesom Martin Uebel, at der er plads til flere aktører og byder Starbucks velkommen.

»Vi tror på, at jo flere, der kommer ind på markedet, jo større bliver markedet. Så er det vores opgave at få så stor en andel af markedet som overhovedet muligt,« siger Kenneth Luciani.

Han fremviser voksende salgstal fra Baresso i Fields, hvor Starbucks åbnede i Bilka i 2012, og det giver direktøren grund til optimisme.

»Vi mærkede et lille dyk, da Starbucks åbnede, men vores butik i Fields er alligevel vokset med 7,7 procent i salg i år,« siger Kenneth Luciani.

Udfordringen fra Starbucks kommer ganske kort tid efter kaffekæden Kong Kaffes konkurs og efterfølgende lukning af 15 butikker på landsplan. Det ligner heller ikke en let leg at være ejer af Baresso. Torsdag kom den danske kaffekæde med regnskab, som viste et underskud på 2,7 millioner kroner.

Ifølge Henrik Ankerstjerne, som stod bag den konkursramte Kong Kaffe, kræver det mere end hårdt arbejde at drive en kaffe­kæde.

»Hvis man skal betale så meget for en kop kaffe, skal man have noget ekstra udover selve kaffen. Du skal have en oplevelse, du skal have atmosfære, og du skal virkelig have et højt niveau blandt dine ansatte. Ellers går det galt,« siger Henrik Ankerstjerne, som åbnede sin første kaffebar i 1995.

Med skærpet konkurrence på markedet kommer Baresso til at arbejde endnu hårdere for at tiltrække de kaffeglade danskere. Udover Starbucks, som i 2013 havde en omsætning på 14,9 milliarder dollar, svarende til godt 80 milliarder kroner, har den britiske kaffekæde Costa Coffee også vist interesse for det danske marked, da vi er den fjerdemest kaffedrikkende befolkning i verden. Costa Coffee omsatte i 2013 på verdensplan for 1,2 milliarder britiske pund, svarende til knap 11 milliarder kroner, og stiler efter en omsætning på 2 milliarder pund i 2018.

I Danmark har Costa Coffee installeret et mindre antal selvbetjeningsmaskiner på en række tankstationer i det, en talsperson fra Costa Coffee kalder en »forsøgsfase«.

»Vi vil fortsætte med at arbejde med vores leverandører i landet for at finde ud af, om vi skal ekspandere planerne i fremtiden. Men pt. er en strategi om ekspansion ikke bekræftet,« lyder det fra Costa Coffee.

Baresso har i alt 46 kaffebarer, heraf 30 selvstændige. Kæden oplyser ikke omsætningstal.