Stor Carlsberg-konkurrent havde flad udvikling i salget

Omsætningen hos Carlsberg-konkurrenten SABMiller udviklede sig stort set fladt i første halvår af 2013/2014. Bryggeriet oplever især stærk vækst i Kina.

SABMiller står bl.a. bag øl-mærkene Miller, Peroni og Pilsner Urquell. Fold sammen
Læs mere
Foto: SCOTT OLSON

Den samlede omsætning for gruppen landede på 17,56 mia. dollar i første halvår af 2013/2014 mod en omsætning på 17,48 mio. dollar i samme periode i 2012/2013. Til gengæld voksede resultatet før skat til 2,43 mia. dollar fra 2,26.

Omsætningen i Europa landede på 2,68 mia. dollar, svarende til en negativ organisk vækst på 1 pct. i faste valutakurser, mens omsætningen i Asien og Stillehavs-området steg 2 pct. under samme forudsætninger og landede på 2,16 mia. dollar.

Gruppens negative organiske omsætningsvækst i Europa var en konsekvens af et faldende salg i Polen og Tjekkiet, der til dels blev opvejet af volumenvækst i Rumænien, Storbritannien og Slovakiet, skriver SABMiller.

EBITA-resultatet i Europa i første halvår landede på 512 mio. dollar, og det svarer til en negativ vækst på 8 pct. ved konstante valutakurser. Til gengæld steg EBITA-overskuddet i Asien og Stillehavs-området 12 pct. til 540 mio. dollar.

- I Kina steg gruppens samlede, organiske omsætning 14 pct. ved faste valutakurser og nød godt af højere volumener og et favorabelt produktmiks, hvor salget af premium-mærker steg, skriver bryggeriet.

Derudover har SABMiller nydt godt af en ændring i den geografiske sammensætning i Kina, hvor salget i provinser med større værdi er steget.

/ritzau/FINANS