Stor bøde til Boxer

Tv-udbyderen skiltede ikke tydeligt nok med mindsteprisen for et tv-abonnement i forbindelse med en kampagne sidste sommer. Det koster nu en bøde på 100.000 kroner.

Foto: Kim Haugaard
Lyt til artiklen

Vil du lytte videre?

Få et Digital Plus-abonnement og lyt videre med det samme.

Skift abonnement

Med Digital Plus kan du lytte til artikler. Du får adgang med det samme.

Man skal være klar i pris-spyttet, når man vil reklamere. Det turde være indlysende, men det lader til, at en række brancher og annoncører fortsat har svært ved at finde ud af reglerne i Markedsføringslovens paragraf 13. Gennem de senere år har særligt teleselskaberne været i vridemaskinen - og nu er det så tv-udbyderen Boxer, der har haft vanskeligt ved at huske reglerne. Bøden falder, fordi Boxer sidste sommer kørte et kampagnetilbud på sin hjemmeside, hvor man ikke oplyste tydeligt nok om mindsteprisen på et tv-abonnement. I kampagnetilbuddet blev den månedlige pris samt den halvårlige kortafgift angivet, men der stod ikke samme sted noget om, hvad forbrugeren mindst skulle betale i bindingsperioden på 12 måneder. Den samlede pris blev først oplyst, når forbrugeren klikkede på ikonet ”Læs mere”.

Og det var ikke godt nok: Mindsteprisen – den samlede pris inklusive alle uundgåelige omkostninger og gebyrer i bindingsperioden – skal være oplyst klart og tydeligt, lyder det fra Forbrugerombudsmanden, som derfor i november sidste år valgte at melde Boxer til politiet for overtrædeles af Markedsføringslovens paragraf 13. Forbrugerombudsmanden har i øvrigt allerede tilbage i 2009 haft fat i Boxer for at indskærpe reglerne om prismarkedsføring. Det er blevet anset for at være en ”skærpende omstændighed” og har betydet en forhøjelse af bødeniveauet
Boxer har erkendt fejlen og accepteret bøden, oplyser Forbrugerombudsmande Henrik Øe. - Det er positivt, at Boxer straks vedkendte sig overtrædelsen, men jeg forventer samtidig, at forbrugerne fremover kan regne med at få den samlede pris tydeligere oplyst, siger han.