Stor bøde for seks år gammel reklame-film

En sag om en seks år gammel reklamefilm fra energidrik-virksomheden Cult har omsider fundet sin afgørelse - og Cult må af med 100.000 kroner for brud på markedsføringsloven.

Cults stifter og direktør Brian Sørensen går sjældent af vejen for at provokere. Nu rammer en reklamevideo fra 2009 ham på pengepungen. Fold sammen
Læs mere

En sag om en reklamefilm, som energidrik-virksomheden Cult offentliggjorde på nettet tilbage i 2009, er nu afsluttet: Retten i Aarhus har idømt virksomheden en bøde på 100.000 kroner, skriver Markedsføring.dk

Filmen kom, allerede da den blev offentliggjort, i daværende forbrugerombudsmand Henrik Øes søgelys.

I reklamen foretager hovedpersonen, der spilles af en dreng, en række meget voldelige handlinger, efter at have indtaget drikken. Bl.a. røver han en kiosk og angriber en række personer.

Forbrugerombudsmanden mente, at reklamen balancerede på kanten af markedsføringsloven og ville derfor tage sagen op med Cult, men selve politianmeldelsen kom først i 2011 - ifølge Henrik Øe dels af ressourcemæssige årsager og dels fordi, han anså sagen for principiel.

Og nu er der så langt om længe faldet dom i sagen, hvor striden har stået om, hvorvidt reklamen har været rettet mod børn og unge.

I så fald er det nemlig ulovligt at anvende vold som virkemiddel.

Katrine de Neergaard, souschef hos Forbrugerombudsmanden, har ført sagen på vegne af anklagemyndigheden, og hun siger til Ritzau, at retten har vurderet, at filmen, som reklamerede for energidrikken Cult Raw Energy, henvendte sig både til børn og voksne.

- Og så har man lagt vægt på, at den har været tilgængelig både på Cults hjemmeside og på YouTube, og at der ingen af stederne er et filter, hvor man skal være over 18 år, siger Katrine de Neergaard.

Egentlig havde anklagemyndigheden takseret Cults forseelse til at skulle koste 200.000 kroner, men blandt andet fordi at sagen har en del år på bagen, har retten valgt at idømme firmaet en mildere straf.