Stor aftale om spareplan i SAS

Piloterne i Danmark, Norge og Sverige samt to af de fire foreninger for kabinepersonale har lavet en aftale med SAS. Nu venter man på de danske stewardesser.

SAS-huset i Kastrup lufthavn dannede søndag nat rammen for de sidste forhandlinger mellem personale og ledelse for at redde det kriseramte flyselskab. Fold sammen
Læs mere
Foto: Malte Kristiansen
Lyt til artiklen

Vil du lytte videre?

Få et Digital Plus-abonnement og lyt videre med det samme.

Skift abonnement

Med Digital Plus kan du lytte til artikler. Du får adgang med det samme.

Efter at have forhandlet hele natten har de svenske, norske og danske piloter indgået en aftale med SAS-ledelsen tidligt mandag morgen. Det oplyser SAS’ danske pressechef Trine Kromann-Mikkelsen i en pressemeddelelse.

Svensk og dele af det norske kabinepersonale er også blevet enige med SAS, der nu kun mangler at få det danske kabinepersonale og den mindste af de to norske foreninger til at skrive under.

Forhåbningen er, at de sidste aftaler falder på plads mandag morgen.

- Der bliver stadig forhandlet, siger SAS’ danske pressechef Trine Kromann-Mikkelsen til Berlingske Nyhedsbureau.

Koncerndirektør Flemming Jensen med ansvar for driften i SAS siger, at det er "utroligt positivt" for SAS, at de første aftaler er i hus, og han takker de personaleforeninger, der indtil videre har skrevet under og siger, at "de har vist stort ansvar" i en vanskelig situation.

Flemming Jensen oplyser også, at der lige nu er "intens dialog og forhandling" med den danske kabineforening CAU og en af de to norske foreninger.

Lykkes det at få landet de sidste aftaler, er det op til bestyrelsen at vurdere, om aftalerne lever op til målene i den spareplan, der skal sikre SAS adgang til nye kreditter i bankerne og hos de tre ejerlande Danmark, Norge og Sverige.

SAS vil skaffe 2,6 milliarder kroner ved frasalg ejendomme, flymotorer, det norske selskab Widerøe samt SAS Ground Handling, som står for blandt andet checkin og bagagehåndtering. Derudover skal der spares 2,6 milliarder kroner årligt på driften ved lønnedgang og højere produktivitet, blandt andet som følge af udlicitering af opgaverne i Ground Handling.

Dertil kommer nedlæggelse af 800 stillinger i administration og større centralisering af kontoropgaverne i Stockholm. Ifølge det oprindelige udspil bringes antallet af medarbejdere ansat direkte i SAS ned fra 15.000 til 9.000, når datterselskaberne er solgt fra.

Piloterne har blandt andet sagt ja til en lønnedgang, der svarer til en månedsløn, og pensionerne forringes. Desuden bliver arbejdstiden øget. En repræsentant for den svenske pilotforening siger, at det svarer til at sænke omkostningerne på piloternes område med omkring 30 procent.

Tidligere på natten indgik det svenske kabinepersonale og en af to norske foreninger en aftale med ledelsen i SAS.

 Cecilia Fahlberg fra den svenske kabineforening sagde bagefter, at det var en meget vanskelig beslutning for medarbejderne at acceptere forringelserne, og hun understreger, at der bliver store forandringer i de omkring 600 medlemmers arbejdsvilkår.

- Det er lykkedes os at stoppe ledelsens krav til lønnedgang, som havde haft vidtgående konsekvenser for den enkelte og for udviklingen på hele arbejdsmarkedet, siger Cecilia Fahlberg.

Det norske kabinepersonale har også skrevet under på en aftale med SAS-ledelsen, selv om tilfredsheden er til at tage og føle på.

- Det er ikke nogen god aftale for os - men den er indgået for at redde vore job i SAS, siger lederen af SAS Norge kabinforening (SNK), Anneli Nyberg, til DR Nyheder.